Om man har tre ledare (säg vanliga 1.5 mm2) ut från vägg som man tycker är för korta att arbeta med (som ska in i baksidan av kopplingsdosa och vidare ut till utanpåliggande kabel), vad är lämpligt för att förlänga var och en av dem?

Wago känns inte rätt i just detta fall (”raka skarvningar/förlängningar) och sockerbit känns lite hempuligt? ;)

Extrafråga. Rör aldrig proppskåp men av rent intresse, om ledarna upplevs för korta vid byte av proppskåp/normcental, vad är då lämplig metod för skarvning?
 
Varför inte wago?
Skarvklämma
Transparent WAGO 221 seriens elektrisk skarvklämma med orange spakar för anslutning av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Om man har tre ledare (säg vanliga 1.5 mm2) ut från vägg som man tycker är för korta att arbeta med (som ska in i baksidan av kopplingsdosa och vidare ut till utanpåliggande kabel), vad är lämpligt för att förlänga var och en av dem?

Wago känns inte rätt i just detta fall (”raka skarvningar/förlängningar) och sockerbit känns lite hempuligt? ;)

Extrafråga. Rör aldrig proppskåp men av rent intresse, om ledarna upplevs för korta vid byte av proppskåp/normcental, vad är då lämplig metod för skarvning?
Jag använder helst en sån här: https://www.ahlsell.se/products/el/.../isolerade-forbindningar/skarvhylsor/0822512/
Röd isolerad kabelskarvhylsa, produktinformation, inköpsknappar, och registreringsuppmaning för priser på en webbplats.
 
Tommty
är det ut ur vägg, typ till vägguttag/strömbrytare m.m. så wago.

i central så presskopplingar/hylsor.
 
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Jag använder helst en sån här: [länk]
[bild]
Ok! Hur skalar man ledarna? ska de överlappa helt i hylsan eller vad? :) Aldrig använt en sådan, men jag har sett dem.
 
Presskopplingarna kräver en särskild presstång. Enklare med raka Wago...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur mycket för korta i din tanke, går direkt till central eller dosa. Då kan det gå att dra i dom några centimeter och ingen skarv behövs. Är dom lite för korta ändå, men sticker in ca 2 cm så går det att skarva i dosan.
 
F fuentes skrev:
Ok! Hur skalar man ledarna? ska de överlappa helt i hylsan eller vad? :) Aldrig använt en sådan, men jag har sett dem.
Skarvhylsorna passar bäst i en central, tar mindre plats än en Wago och är mer hållbar, det finns inte plats att överlappa inuti hylsan, ledarna ska mötas på mitten.
Som useless skriver så är det viktigt med en bra presstång, man bör testdra skarvar för att se så att pressningen är fullgod..
 
Har man ingen presstång, så går det att pressa i mungipan på en polygrip, det nyper bra där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.