Jag skall gersåga ett antal taklister, hålkäl. har en gammal manuell gersåg som av diverse skäl behöver bytas ut.

Nu funderar jag på om det går att såga lister med en eldriven gersåg, eller blir det bara stickor kvar då?

Skulle behöva en dylik för att såga lite grövre saker i en senare etapp. Och en bra handdriven gersåg kostar ju ungefär som en eldriven (om man inte tycker att dewalt etc. gå in i budgeten).
 
Hålkäl är ingen kul list att såga. Hade vissa tankeproblem med min 707:a, men med 706:an går det relativt smärtfritt.
Du behöver inte vara rädd för att resultatet inte blir bra, kör bara med en fintandad klinga.
Använder själv en 80 tänders till sådant.
 
Nu kör jag nästan bara ELU kap/ger men visst går det även med andra. Fintandad klinga och att ta det lugnt så är det noll problem.
Men... en gammal Nobex t ex är inte så dum ibland, de däringa korta 5 cm's bitarna är inget kul alls att köra i en kap/ger *rys* och likaså kan en del kabelkanaler smälla till rejält *brr och aj*

Så i korthet, köp en hyfsad kap/ger men kasta för guds skull inte bort din handdrivna för den kommer att komma till användning igen...

/Kent
 
Hej Hempularn!

Din fråga är, om det går att kapa lister med el-gersåg.

Till en del beror det på klingans kvalitet naturligtvis, och för att slippa splitter kan man dessutom tillgripa en del trix.

Splitter uppstår inte där klingan tränger in i virket, Du finner det där klingan lämnar.

Gör nu så, att Du lägger ett hyvlat trästycke mot sågens anhåll. Lägg sedan listen mot trästycket, och såga sedan igenom de båda . Du borde nu få en list utan splitter i kapet.

Jag praktiserar metoden vid sågning i min bänkcirkelsåg, "klingan får s.a.s. fortsätta in i påskjutaren" och det blir rena splitterfria snitt.

per

 
Hej hempularen!

Du har tur om alla dina hörn är i vinkel, brukar vara tvärtom. Hemma är det kniv som gäller och tälja in den sista biten.

Ett tips är att först kapa i 45 grader och sedan tälja efter främre snittet så blir det rätt på en gång i dina invändiga hörn.

Mvh
Jante
 
betänk oxå att listerna krymper olika i hörnet på tex taklister,efekten blir att i nederkant pressas hörnen mot varandra och i överkant dras de från varandra beroende på hur torrt det e och sålunda blir det en ojämn glipa. så låt trät ligga till sig, eller räkna på krympningen och ändra gerningsgraderna eller kör mdf lister.


/m
 
Krympningarna kan man ju fuska undan med lite latexfog. Har kört det på både golvlister och dörrfoder när jag inte haft tid att vänta tillräckligt på torktiden.
Den lilla skarv som blir försvinner direkt och kan målas över sen.
Visst det är lite kletigt men ändå smidigt.
 
Tackar, det var ett antal goda tips.

Jag kommer ihåg att för ca 6 månader sedan eller så, så fanns det en tråd om taklister (tror att det var under byggmaterial) där någon förordade att man skulle inte gera innerhörn utan kapa rakt och sedan profilsåga den "andra" delen. Där fanns också en länk till en utländsk site med tips om hur man skulle få till figursågningen.

Jag har använt sökfunktionen här flitigt för att försöka hitta tillbaka men utan napp.

Är det någon som kommer ihåg tråden jag menar, och kanske kommer på något bättre sökvillkor än vad jag försökt med?
 
Det var jag som skrev den. Sök på mitt användarnamn.
Edit:Inte tråden, men inlägget du referar till
 
Tackar, Där fanns det en hel del matyttigt.
 
Jag kanske dubbelarbetar, men gersågar först den som ska profileras och sedan kan du följa konturerna vid figursågning med sticksågen. Fungerar vid 90 hörn.
 
Jante skrev:
Hej hempularen!

Du har tur om alla dina hörn är i vinkel, brukar vara tvärtom. Hemma är det kniv som gäller och tälja in den sista biten.

Ett tips är att först kapa i 45 grader och sedan tälja efter främre snittet så blir det rätt på en gång i dina invändiga hörn.

Mvh
Jante
Det är väl förkroppning som avses. Såg i länken att man kunde använda en såg.
Verkar praktiskt...
Fick köra min svåger till sjukhus för ett tag sedan, sedan han satte kniven i fingret. Blev tre stygn som minne.
 
klockers beskrivning om hörnen, kanon att man lär sig nya grejjer varje dag.

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.