Hej,
Håller på att planer sommarens projekt att göra iordning tomten efter husbygge. VI har fyllt en del och har därför lite höjdskillnad att ta hand om. Planen är att bygga en altan framför huset som avslutas med en slänt ner mot nästa nivå. Höjdskillnaden som slänten ska t upp är ca 1,5 m. Planen med slänten är att plantera växter enligt tipps från en trädgårdsmästare. På minst ett ställe i slänten ska det finnas en trappa ner till nästa nivå.

En utav anledningarna till att vi vill ha en slänt och inte en kant är att vi vill undvika räcken. Målet är att slänten ska börja i samma höjd som trallen och vara "lagom" brant, så att det inte känns som att man ska ramla ut för den om man tar ett felsteg.

Frågan är bara vad som är en lagom lutning på slänten? kanske någon som gjort något liknande som vet?

Bilden nedan är en inspirationsbild som jag skamlöst stulit på nätet. Riktigt snyggtrapp i slänt tycker jag.

Trätrappa integrerad i slänt, omgiven av prärieinspirerad växtlighet och snygg trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Stentrappa integrerad i slänt med gröna växter och pampasgräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Min erfarenhet är mer skötsel av, snarare än att anlägga slänter. Men det är ett rätt stort steg från att slänten inte upplevs som ett stup (kanske 1:1) till att den skall vara hyfsat lättskött (kanske 1:3). Branta slänter är ofta riktigt hopplösa - det blir torrt, jorden flyttar på sig, svårt att få växter att ta sig och det är jobbigt att komma till och sköta ytan. Så om förutsättningarna finns skulle jag satsa på minst 1:3, annars är en variant att terrassera med t.ex. natursten.
 
C cpalm skrev:
Min erfarenhet är mer skötsel av, snarare än att anlägga slänter. Men det är ett rätt stort steg från att slänten inte upplevs som ett stup (kanske 1:1) till att den skall vara hyfsat lättskött (kanske 1:3). Branta slänter är ofta riktigt hopplösa - det blir torrt, jorden flyttar på sig, svårt att få växter att ta sig och det är jobbigt att komma till och sköta ytan. Så om förutsättningarna finns skulle jag satsa på minst 1:3, annars är en variant att terrassera med t.ex. natursten.
Tack för svar. Din åsikt stämmer bra med min känsla sen tidigare. Problemet är att det inte riktigt ryms överallt. Funderar på att bryta av slänten längst ner med en stödmur. På så sätt borde vi kunna hålla nere lutningen på slänten och samtidigt djupet. Skulle kunna bli en mysig sittplats. Kanske en svängd stödmur i trä som lutar lagom mycket för att utföra ryggstöd i en soffa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.