Finns det några riktvärden/branchstandarder för hur långt in i en kopplingsdosa (eller strömställare) t ex en EKK eller EKRK skall/bör dras innan man skalar av skyddande mantling (dvs vita/gråa plasthöljena)??

Det är ju begränsat utrymme och kabeln med sin mantling är ju på grund av sin styvhet ganska svårarbetad och tar mycket plats.
 
Finns igen standard men den skalas i regel direkt inanför kanten/locket just för att den annars blir svår att hantera.
 
Finns igen standard men den skalas i regel direkt inanför kanten/locket just för att den annars blir svår att hantera.
Tack för snabbt svar.
 
Jag brukar lämna max 10 mm annars blir det fort fullt i dosan
 
På samma ämne: Jag har sett en inkoppling av en strömbrytare, där skalningen slutar ca 3 mm utanför, utförd av erfaren elektriker (man ser alltså de inre ledarna).

Personligen tycker jag inte det ser klokt ut, och jag gissar att det inte är riktigt ok heller?
 
Extra fult blir det när vederbörande "lagat" sitt misstag med svart eltejp...
 
Niklas_x skrev:
På samma ämne: Jag har sett en inkoppling av en strömbrytare, där skalningen slutar ca 3 mm utanför, utförd av erfaren elektriker (man ser alltså de inre ledarna).

Personligen tycker jag inte det ser klokt ut, och jag gissar att det inte är riktigt ok heller?
Det är knappast utfört av en kunnig elektriker i alla fall. Skala för kort gjorde man de tre första gångerna man klamrade kabel i övningsbåsen i skolan.

Och du har helt rätt, det är inte alls okej.

//Patrik
 
Nu är det här i ett väldigt avsides rum, och gjordes i samband med en stor renovering, kan ju vara så att någon annan har gjort just den grejen. Fast det är ju snyggt och rakt klamrat och så, och det gör väl inte vem som helst.

Men ändå, det var då fan att man inte kan råka på vettiga elektriker i verkligheten. Jag är ju total amatör, och varje gång jag pratar med någon elektriker kan jag råka nämna något som de inte har en aning om vad det är ("vadå induktiv last?") eller gör någon koppling som jag tycker är tveksam, och som här sen visar sig vara helt uppåt väggarna. Är det bara att gå direkt mot större firmor som är safe?

Och om man utvecklar, varför är det inte ok? För att det inte längre är "dubbelisolerat"?
Eller för att det inte blir någon dragavlastning? (Blir det det om man tar med yttre isoleringen?)
 
Redigerat:
Niklas_x skrev:
Nu är det här i ett väldigt avsides rum, och gjordes i samband med en stor renovering, kan ju vara så att någon annan har gjort just den grejen. Fast det är ju snyggt och rakt klamrat och så, och det gör väl inte vem som helst.

Men ändå, det var då fan att man inte kan råka på vettiga elektriker i verkligheten. Jag är ju total amatör, och varje gång jag pratar med någon elektriker kan jag råka nämna något som de inte har en aning om vad det är ("vadå induktiv last?") eller gör någon koppling som jag tycker är tveksam, och som här sen visar sig vara helt uppåt väggarna. Är det bara att gå direkt mot större firmor som är safe?

Och om man utvecklar, varför är det inte ok? För att det inte längre är "dubbelisolerat"?
Eller för att det inte blir någon dragavlastning? (Blir det det om man tar med yttre isoleringen?)

Kabel är tillverkad för att vara synlig och för beröring men har man då skalat av det yttre höljet så uppfyller den inte längre kraven helt enkelt. Det har inget med "dubbelioslering" att göra.
Det har heller inte med dragavlastning att göra, en kabel som är fast installerad (klammrad) behöver ingen dragavlastning i apparter/dosor.
 
Ok!
(Får för övrigt justera min uppgifter lite, snarare 7 mm utanför. Kan utan problem få in en penna emellan. Märkligt...)
 
Nakna ledare är ju bara enkelisolerade och får därför inte vara åtkomliga, så man kan nog säga att det har med dubbelisolering att göra.
Du får väl flytta upp strömbrytaren en centimeter så att den täcker kabeln.
 
Ja, det är ju alltså inte min, jag ser den bara regelbundet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.