Mitt projekt med att instalera Jet-pump, som jag skrev om i maj, fick oväntat läggas på is. Nu blir det en nystart där jag kan ta tillvara era tidigare förslag. Dessutom vill jag nu gärna ha synpunkter från er kunniga om lämplig koppling att ha mellan pumpen och ledningarna.
Jag kommer att plocka in pumpen över vintrarna och vill då naturligtvis ha en koppling som kan kopplas in och ur ett antal gånger och fortsatt vara tät.
Anslutande sugledning och tryckledning är båda 32 mm. Sughöjd 2-3 m, tryckhöjd max 6 m.
 
Krilleman
En koppling som tål många isärtagningar och som jag brukar använda är denna:
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/32-raka-kopplingar-3211

Du kan sätta denna direkt i pumpen med en sexkantsnippel på både tryck & sug-sida för enkel isärtagning vår/höst. Således behöver du aldrig plocka isär plastkopplingar eller andra kopplingar för den delen.

Den tätar koniskt, alltså utan packning. (y)

1519e954ae6bd629544356cae3e51766_S.jpg
 
  • Gilla
Gbjorn och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset med nippel.
Förstår jag rätt så är det då bara till att fixa nya tätningar på nippelns gängning med lin/tejp när jag sätter pumpen på plats igen, eller ...?
 
Krilleman
Nja, bättre än så. Dom gröna gängorna tätar du med lin+locher.

Montera en av dessa kopplingar på sug respektive trycksidan och därefter lämpliga övergångar och kopplingar så det passar din anläggning med dina dimensioner.

Röd mutter har ingen tätning alls. Tätningen sker när muttern nyper åt två koniska anläggningsytor och tätar på så vis kopplingen.

Mässingskoppling för rör med färgmarkeringar som visar tätningssystemet, grön för gängorna, röd mutter och blå inringad tätning.

Dessa kopplingar kommer i många olika varianter och tillverkas i flera material. Konstigt nog hittar jag bara en suddig bild på genomskärning hur den tätar.

Här ser du muttern som tvingar ihop dom två kopplingshalvorna i genomskärning.

Grön och röd stämmer med min bild ovan. Den koniska tätningen är inringad i blått.

Suddig genomskärningsbild av en koppling med markerad konisk tätning och gröna rörgängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, riktigt praktiskt!
Tack för dina användbara tips. Ska införskaffa kopplingarna på stört.

Jag har fått svar på mina frågor så jag tackar och stänger ner nu.
 
A Aahusen skrev:
Aha, riktigt praktiskt!
Tack för dina användbara tips. Ska införskaffa kopplingarna på stört.

Jag har fått svar på mina frågor så jag tackar och stänger ner nu.
Du kan passa på att lägga lite pasta på ytorna Krilleman markerat med blått varje gång du drar i hop den. Blir riktigt bra om du skaffar såna kopplingar som sagt.
 
Tackar för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.