Har en undercentral i garaget med JFB, ska kopplas till huset med N1XV 5G6.

Jag vill minnas att det ska kopplas som i bilden nedan men det innebär i mitt fall att tre 6 mm2 ska in i JFB vilket naturligtvis inte funkar.

Anses kopplingen i bilden OK där PE + N från matande kabel går till PE-skenan och sen går 6 mm2 kabel från PE-skenan till inkommande sida på JFB?
Min undran gäller alltså om PE + N måste gå direkt till JFB eller får kopplas via något inom centralen.

/Dea
 
  • Undercentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • undercentral 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undercentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den översta bilden är lite tokigt ritad men lyckas inte ta bort den... det är den undre som gäller.
 
  • Gilla
eusfrwe
  • Laddar…
Om du väl lämnat matande central med en TN-S-kabel så får N och PE aldrig kopplas ihop igen. Så ta bort tåten mellan PE och JFB i bilden överst.
PE-ledaren ska alltid gå till PE-plinten.
N-ledaren ska alltid gå till JFBn, eller till en N-plint framför JFBn om en sådan finns.
Vad menar du med tre ledare i JFBn?
Varför har du en blåtejpad grön/gul ledare till JFBn i bilden? Det är en nolla och ska vara blå i sin helhet.
Du har ju hängt med här ett tag så du borde ha snappat upp de trådar som varit aktuella på senare tid. Graden av felkopplingar här, i en central dessutom kan få moralpolisen att visa sin elaka sida. Man kopplar inte elcentraler utan att först ta reda på exakt hur det ska göras.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ja man ska uppenbart inte tänka eller koppla med huvet fullt med snor,jag tänkte på 4-ledarsystem men använde 5 ledare....

Det är en förmonterad central så den blåtejpade grön-gula är original ochsatt kopplad på detta sätt, så jag antar att den är tänkt som huvudcentral eller undercentral i 4-ledar system.

Nu borde det stämma bättre :)
 
  • Undercentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Så ska det se ut (y)

Anmärkningsvärt att en förmonterad elcentral har fel färg på N-ledaren.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick gå och kolla i min central nu som kopplades in för drygt 2½ år sen som var förkopplad men där är den blå/blå till/från JFB. Vet inte om den är bytt eller var så från början...
 
  • Gilla
Stamyr
  • Laddar…
Lyckades precis få hit elektrikern innan jul för inkoppling.
Han kollade igenom undercentralen, mätte och kopplade sen in.
Han ansåg att de tre 16A säkringarna för kabeln var helt onödiga och skippade dom.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.