Hej!

Jag försökte kapa en gammal tråd men startar en ny istället.

Jag håller på att renovera veranda plus ovanliggande balkong. Tidigare låg plåttak på balkongen och planen är att ha det igen. Dock, pga tidsbrist blir det troligen papp fram till nästa år.

Min fråga är vilken lutning som är optimal på en "platt" balkong för att undvika vatten in mot husväggen. Det kommer att vara uppvikt papp/plåt in under panelen men jag vill ändå ha ett fall utåt. Duger 3% eller bör man ha lite mer?

Jag tänker mig en papp som klarar sig på egen hand men som sedan utgör underlag för plåten. Till sist blir det trall ovanpå plåten. Några tips om papp och utförande?
 
Balkongen mäter 162 cm ut från husväggen. Ca 2,5-3 meter ovanför balkongen sticker takfoten ut 20-30 cm. Vi kommer nog att ha den utan plåt i närmare ett år, så en stabil papp är ett måste om den sedan är OK att ha under plåten.

Jag funderar på två alternativ för uppbyggnad. Vad tror ni funkar bäst. 45*145 med samma lutning som golvet och sedan innertak med distanser för att få det i våg, eller vågräta 45*145 och sedan distanser under golvbrädorna för att få fall? Konstruktionen kommer att kläs med någon slags panel på utsidan, så utseendemässigt blir det ingen skillnad. Min tanke var närmast att om det skulle leta sig in nåt vatten kanske det är bäst att ha lutning ut från huset på hela konstruktionen?

Se mina taffliga skisser här nedanför :) Pappen/plåten är det tjockare svarta strecket.
Untitled-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Untitled-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bifogar ett par foton också, på hela rasket innan renoveringen.

IMG_4056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den övre hade jag tagit då du får ett bättre underlag för framtida reglar under trall.
Är det ett måste med plåt? Annars hade jag köpt en bit gummiduk (2x3m?) och lagt över hela ytan, då har du ett underlag klart för trall, lutningen kan vara 0 grader om du vill. Det finns olika sorter, men större byggvarhus bör ha detta hemma på rulle. Vet att Hornbach har haft det i GBG.
Uppdraget mot vägg bör du minst göra ca 25-30 cm.
 
Näe, det är väl inte ett måste... mer att det var så innan. Dock kanske duk kan vara ett alternativ. Det finns ingen möjlighet att dra upp 25-30 cm mot vägg. Plåten som satt innan hade cirka 10 cm uppvik och det är nog nånstans där man får sikta. Det sitter en horisontell bräda på 9,5cm nedanför panelen och den brädan går att ta loss för att få dit uppviket.
 
Jag antar att man kan lägga plåttäckning på sidorna, så som det var innan. Även om man lägger gummiduk. Då ser det fortfarande bra ut nedifrån. Såhär såg det på kanterna innan rivningen. Borde gå att göra nåt liknande trots duk.

IMG_0135_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ett tak med 3 graders lutning och papp. Lät en takfirma lägga ytpappen så den blev riktigt svetsat.
Det står inte kvar nåt vatten fastän pappen ligger tvärs över lutningen.
 
Ja... svetsad papp kanske också kan vara ett alternativ. Tål att tänkas på.
 
Ingen annan som har några synpunkter på själva konstruktionen? Blir det bra enligt den övre skissen? Tanken är 45*145-or som fästs med balkskor.
 
Intressant, går själv i liknande tankar fast för vårt nybygge.

Hur har du tänkt gå vidare sen med trall? Lägga reglar ovanpå duken som du snedsågar så att du får en plan yta, sen skruva trall i dessa reglar? Då får du ett golv som ligger löst och kanske går att lyfta bort vid behov?
 
  • Gilla
Xaurak
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Intressant, går själv i liknande tankar fast för vårt nybygge.

Hur har du tänkt gå vidare sen med trall? Lägga reglar ovanpå duken som du snedsågar så att du får en plan yta, sen skruva trall i dessa reglar? Då får du ett golv som ligger löst och kanske går att lyfta bort vid behov?
Precis så! Det kommer att bli flyttbara sektioner med trall.
Om du kollar på vår blogg så fylls det fortlöpande på med info allt eftersom vi hinner framåt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.