Det är en del saker som blivi fel i grunden:

* Toalettstol för långt ut från väggen (går inte att åtgärda)
* 2 golvvärmeslangar som kommer upp precis i väggskarven. Vi har inte tagit slangarna i väggen utan att de skulle komma upp inne i rummet. Men 2 rör kommer ut precis i skarven på ett sådant sätt att de inte går att flytta ut. Lösningen är att de trycks in i väggen något och vi får sedan sätta dubbla skivor (för att göra väggen 1 cm bredare) som de 2 slangarna får böjas ut ur.
* Elrören kommer också upp i väggskarven och där blir lösningen att kapa vid golv och skarva med smalare rör.
* Tilluften till kaminen har glömts bort. Tur i oturen så ska kaminen stå vid en yttervägg så vi kan ta tilluften genom den.

Det har inte varit något problem att få företaget att stå för arbetet med slangar och rör som kommit fel. Men nu börjar jag undra om vi kanske dessutom kan kräva någon form av ekonomisk kompensation för detta. I alla fall jag tycker att det är värdesänkande för huset att 2 golvvärmeslangar kommer ut genom väggen och resten genom golvet.

Är det någon som har någon åsikt om vad en lämplig kompensation bör vara? Ska jag även kräva att de ordnar tilluften till kaminen?

Vi har köpt grund- och markarbeten för 500 000, el för ca 110 000 samt vvs för ca 100 000 av företaget så de har ju fåt en hel del pengar av oss.
 
Jag har försökt få svar på liknande frågor men utan framgång. De svar jag fått är att det är induviduellt, finns inget generellt svar, beroende på hur man är som person.

Men det kanske är läge att förhandla och få saker gjort av firman likt tilluften eller något annat du kan förhandla dig fram i kompensation.

Svårt med sånt här och det är bara du som vet hur stor olägenheten är för just dig.

Lycka till
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.