Hej,

I ett nybygge ska ansluta lite downlight/LED:ar som sitter inbyggda i fönstermygar. Det är svagström och största kabelarea som går att ansluta direkt till LED:en är 0.75mm2.

I de flesta fall går det en slang fram till precis där LED:en skall anslutas som ansluter till dosa där drivare skall sitta så här känns det som jag kan välja fritt för kabel mellan drivare och LED.

På ett ställe finns dock ett specialfall (miss i planeringen) där drivaren sitter i en rel. full takdosa (tillsamans med övriga starkströmskopplingar) och där det dessutom kommer att bli några decimeter "löst liggande kabel" (svagström til LED) innuti smyg/vägg.

Frågeställningar:

1. Vad gäller egentligen för kablar i dosor, MÅSTE ALLA vara klassade för att klara 230V, det är väl inte direkt ett ovanligt scenario att man ex. har en LED drivare och går vidare med en kabel som inte är klassad för starkström?

2. Om man vill vara "ordentlig och göra rätt", vilken kabel skulle man då använda för anslutning (svagström) av LED i det fallet när kabeln kommer att ligga löst i fönstersmyg? Den bör alltså vara MAX 0.75mm2

Då det är svagström finns väl inga formella krav, men jag tänkte att dubbelisolerad ändå kunde vara vettigt och SKK, SKX eller RKUB var några varianter jag kom att tänka på.... ? SKK/SKX bör väl dessutom gå att köra i en dosa med starkström, om nu det är krav enligt första frågeställningen...
 

Bästa svaret

1. Ja, utan undantag. Att det fuskas här gör det inte tillåtet.

2. SKX går bra till klenspänning. Manteln bör helst vara med. Ledarna på en SKX bör ha en isolerslang över sig. Även RKUB med isolerslang går bra. Man kan också försöka få till en åtskillnad i dosan, men det kan vara svårt i en full takdosa med stutsar åt alla håll.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Ja, utan undantag. Att det fuskas här gör det inte tillåtet.

2. SKX går bra till klenspänning. Manteln bör helst vara med. Ledarna på en SKX bör ha en isolerslang över sig. Även RKUB med isolerslang går bra. Man kan också försöka få till en åtskillnad i dosan, men det kan vara svårt i en full takdosa med stutsar åt alla håll.
Tack för bra svar (som vanligt 🙂)!

Blir nog en lösning med SKX, tyvärr finns ingen bättre lösning i mitt specialfall än att lägga den lås i vägg/fönstersmyg, men det är ju några få decimeter (med uppenbar dragning utan risk för framtida spik/skruv) och svagström.

Du skriver att RKUB går bra och när jag snabbt tittar på denna så står det att den är för 60V (det hänvisas dock till en mängd standards som jag inte har koll på). OM(!) det nu är så att kabeln/RKUB är klassad för 60V så kan man alltså ändå inte använda den för att koppla mot en led drivare i en apparatdosa?
 
Inte "bar" men om du trär på en isolerslang över RKUB så blir den ok.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte "bar" men om du trär på en isolerslang över RKUB så blir den ok.
Aha, jag läste lite slarvigt och tänkte du menade flexslang på RKUB när den gick i vägg. Isolerslang (i dosan) är ju något annat... Nu förstår jag. Tack.
 
Isolerslang i väggen behöver du bara om den löper tillsammans med FK för 230 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.