Hej
Nu skall jag gräva ner en kabel från huset till uthuset och funderar på vilken kabel som är lämplig för ändamålet.
Hittade denna kabel på eldirekt. N1XV Kraftkabel PEX Kan denna kabel funka eller behöver man en med skyddsskärm runt. ...
Roland.
 
Den fungerar utmärkt, Inte minst om du lägger den i ett skyddsrör/slang och/eller gräver ner den så djupt att det inte är någon risk för att du sätter spaden i den vid ett senare tillfälle.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Krokben
Jag körde EKLK i mark genom ett rör avsett för mark. Skulle nog aldrig dra en kabel i gräsmattan utan något rör. Kanske finns kablar avsedda för markläggning utan rör.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
O
Då tar vi standardfrågorna också! =)
Vad skall du ha för förbrukare i uthuset?
Har du tagit reda på förimpedansen och dimensionerat kabeln för att säkerställa att utlösningsvillkoret uppfylls?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De flesta kablar avsedda för nedgrävning, som ex. N1XV kan läggas utan rör. Men det kan ju vara rätt praktiskt med rör. Röret ger dessutom ett visst skydd mot spaden om du senare gräver.

EKLK är en kabel som oftast används ovan mark, men som är tillåten att gräva ned OM den läggs i rör.
 
En N!XV är tillverkad för att ligga i mark och kostar mycket mindre än EKLK (EQLQ) . EKLK får ligga i mark med skyddsrör, N1XV får ligga i mark utan skyddsrör.
 
  • Gilla
Rolle6403 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De flesta kablar avsedda för nedgrävning, som ex. N1XV kan läggas utan rör. Men det kan ju vara rätt praktiskt med rör. Röret ger dessutom ett visst skydd mot spaden om du senare gräver.

EKLK är en kabel som oftast används ovan mark, men som är tillåten att gräva ned OM den läggs i rör.
Tack för svaret
Vilken slang rekommenderar du att lägga kabeln i.?
E elmont skrev:
Den fungerar utmärkt, Inte minst om du lägger den i ett skyddsrör/slang och/eller gräver ner den så djupt att det inte är någon risk för att du sätter spaden i den vid ett senare tillfälle.
Duger det att lägga kabeln i
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Då tar vi standardfrågorna också! =)
Vad skall du ha för förbrukare i uthuset?
Har du tagit reda på förimpedansen och dimensionerat kabeln för att säkerställa att utlösningsvillkoret uppfylls?
Det blir bara belysning samt eventuellt ett eluttag och kabeln är tänkt att vara 2,5 kvadrat med 10a säkring.
 
Krokben
R Rolle6403 skrev:
Det blir bara belysning samt eventuellt ett eluttag och kabeln är tänkt att vara 2,5 kvadrat med 10a säkring.
Borde gå alldeles utmärkt.
 
O
R Rolle6403 skrev:
Det blir bara belysning samt eventuellt ett eluttag och kabeln är tänkt att vara 2,5 kvadrat med 10a säkring.
Så här på morgonkvisten innan jag fått första kaffekoppen missade jag givetvis några viktiga faktorer. Vad du har för förbrukar är visserligen viktigt eftersom det talar om vad du har för behov. Den minsta säkring du behöver. Den avgörande frågan för hur grov kabel du behöver för den avsärkingen är dock längden på kabeln och förimpedansen. Långa kabel eller hög förimpedans kan ställa till det. Tumregeln för 10A är 1,5 kvadrat så med 2,5 kvadrat har du gott om marginal eftersom den normalt sett räcker till 16A, men det är aldrig fel att dubbelkolla. Här https://sourceforge.net/projects/eldim/ finns ett program som utvecklas av och med hjälp av forumet som du kan använda. Förimpedansen kan du antingen be elbolaget om eller mäta upp med en vattenkokare enligt vad @Bo.Siltberg skrivit i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/
 
B
Frågan om att gräva ner kabel dyker om titt som tätt.
Det verkar vara så att man vill få ner kabel men ogärna lägger rör.
Finns det någon fördel med kabel i jorden utan rör som jag kan ha missat eller är det bara av praktiska skäl/lathet?
 
Billigare utan rör, det är väl det som är orsaken till att man inte lägger rör.
 
Mikael_L
Snålhet ... :)

Jag har kört ner N1XV och EKKJ i mark både med och utan rör. Jag kan inte riktigt helgjutet generellt motivera något av valen.
Men om man tror att man kan behöva byta kabeln eller få fram ytterligare en kabel i ett senare skede är ju markrör ett lysande val.
Är det väldigt knepig mark, med mycket lite större och vassa stenar och osäkert om fyllnadsmaterialet närmast kabeln kommer bli kvar på rätt ställe så är ett markrör, gärna ett stadigt med dubbelväggar, en mycket bra idé.

Men ibland syns däremot nyttan med rör som nära noll, då kan man väl skippa det om man känner för att spara de kronorna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och ska man vara riktigt ärlig så är det rätt sällan som man behöver byta/komplettera kabel, laga kablar som skadats ( om det inte är mest sprängsten i marken). Så det blir lite som med försäkringar, dom allra flesta skulle klara sig helt utan. Det handlar mest om man tycker att premien är värd risken.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den fungerar utmärkt, Inte minst om du lägger den i ett skyddsrör/slang och/eller gräver ner den så djupt att det inte är någon risk för att du sätter spaden i den vid ett senare tillfälle.
Skulle det duga att lägga kabeln i vanlig flexslang eller vip rör för att ge den extra skydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.