Har en nybörjarfråga angående strömbrytare. Har ett spottsystem som jag tänkte sätta en brytare innan för den kommande elen.

Brytare.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


schema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom nybörjarfel köpte jag en vippbrytare som jag trodde skulle fungera till detta ändamål, men ack så fel. Har ni nå tipps på vad jag behöver för brytare för att få systemet att fungera? Gärna i liknande utförande.

Stort tack!
David
 
Redigerat:
Jag ser inte riktigt problemet med den länkade brytaren.

Beskriv lite mer om vad du vill göra.

Är det 230V spottar, eller har du en 12V transformator med i bilden? Vill du i så fall bryta på 230V sidan av transformatorn, eller på 12V sidan?
 
Den inkommande elen behöver väll brytas eller länkas för att ge spottarna ström, med denna brytare så skruvar jag samman N och N i på samma skruv. Och L och L på andra sidan. Därav funkar inte brytaren då N ger strömmen vidare till N.

Blir snurrig av brytaren då jag antog att det skulle finnas två punkter per sida för att kunna bryta?
 
ullberg
Nollan ska skarvas på X-plint (vilket inte verkar finnas på denna brytare) eller på annat sätt (kopplingsklämma typ Wago), om du sätter den på andra skruven (säg position 2 om du använde pos. 1 till lampan) lär det blixtra när du slår av (koppla _inte_ så)

/U
 
Man bryter i normalfallet bara fasledaren och låter nollan N gå obruten. Efterssom det gäller en fast installation av brytartypen att döma så är dte viktigt att det är just fasen som bryts, inte nollan. Så du måste veta vilken som är vilken.

I ditt fall så kopplar du fasledaren till den anslutning som är märkt P i bilden, och en tråd vidare till lampan från antingen 1 eller 2 (en sådan tråd kallas "tändtråd", alltså en bruten fas). N från lampan kopplar du ihop med N i matningen. Koppling till 1 eller 2 påverkar bara vilket läge på vippan som är på eller av.

Kopplingsexemplet på din bild gäller när man trappkopplar, dvs om du vill kunna styra samma lampa från två olika ställen.
 
Okej!

Felet som det ser ut just nu:
fel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett kopplingsschema som Wago skulle alltså lösa problemet? Finns de på Clas Ohlson eller Järnia eller annat större butik?

Tack
 
ullberg
Den där lyser permanent gissar jag?

Som hempularen säger, ta reda på vad som är fasledare och vad som är nolla (borde vara brun fas men man vet aldrig).

Sen sen ska matande fas in på brytarens position P (enligt schemat ser det ut att vara den oanvända skruven men jag ser ingen märkning). Tändtråden till lampan ska sedan in på antingen 1 eller 2 (spelar ingen roll). Nollan ska bara vidarekopplas, och ja, en Wago skulle lösa det, dock tror jag du får svårt att få plats med detta, och ur det perspektivet är det inte en optimal brytare (du måste köpa en annan).

Ser att du också lämnat jord orörd, så kan du inte göra om det faktiskt är en jordad armatur, då måste även den vidarekopplas.

/U

EDIT: mitt svar bygger också på att den ena av dina kablar / kabelkanaler (vilket är det f.ö.?) är matande fas + nolla och den andra går till lampan (tändtråd och nolla), om båda dessa två går till exv. en dosa blir allt beroende på hur det är kopplat i dosan, lite fler bilder skulle inte skada.
 
Redigerat:
  • Gilla
D_Odell
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
Det fungerar nu efter att dra fas till P och 2. Skulle ni skruva fast Nolla i 1 eller behålla den vid sidan?

Såhär ser det ut på lite avstånd:
avstånd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nollan ska du ha vid sidan av brytaren, annars kommer det att bli kortslutning om du ställer den i andra läget. Har du fått det att funka nu och inte har nollan i någon av skruvarna så är det ok. Du kan även få det att funka med varsin brun på de nedre skruvarna på bilden och med inkommande fas på den vänstra kopparfärgade P, kanske så du gjort nu? Det är ingen bra lösning och det öppnar för kortslutningsrisk om brytaren slits och havererar invändigt.
 
  • Gilla
D_Odell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.