Halloj!

Jag kommer snart flytta in i en ny lägenhet och funderar på en beige soffgrupp. Jag är dock orolig för en sak. Jag har ofta svarta byxor och undrar nu om en beige tyg eller skinnsoffa lätt missfärgas av detta? Det vore synd att lägga 10.000 på en soffa som blir skabbig efter bara några år!

IKEA har soffor med överdrag, är dessa bra? Jag menar, blir de rena när man tvättar dem?

Tack!!
 
Jag har läst varningslappar på vissa kläder (framför allt jeans) att de kan färga av sig på ljusa möbler.

Har inte sett om de gör det, då jag kategoriskt vägrar köpa sådana kläder.

/Jonas
 
Min sambo hade ett par Levi's jeans som färgade av sig något fruktansvärt i en ljus fåtölj. Det hjälpte inte hur mycket man än tvättade dessa jeans de fortsatte ändå att färga av sig. Jag har haft två ljusa soffor från IKEA och dessa överdrag har varit enkla att tvätta i maskin med bra resultat. Det som är bra med en ljus soffa är att man kan ta till lite starkare medel än när man har en färgad soffa. IKEA är perfekt eftersom man kan köpa till ny och extra klädsel.
Ett tips är att köpa en soffa där hela klädseln går att ta av och tvätta. På vår sista soffa går bara sittdynorna att ta av så armstöden blir inte att se så fräscha ut gentemot dynorna man sitter på.
När vi byggt klart blir det ännu en ny ljus soffa, även fast vi har två små barn.
 
Härligt många svar, tack alla!!

OK, som jag tolkar det så är det mer eller mindre riskfritt att köpa en soffa från IKEA och tvätta överdraget. Nu kommer bara den svåra biten, hitta en soffa som är skön med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.