Vi skall sätta upp ytterpanelen om ca en månad. Står nu i valet och kvalet om vi skall måla panelen i garaget före uppsättning eller måla den på plats i sommar.
Vi har hyvlad granpanel och vi funderar på att måla med linoljefärg.
Här finns olika åsikter om vad som är bäst har jag förstått ...

Någon som har erfarenhet eller åsikter annars bara ?
 
Hej!

Vi har satt upp och lämnat grundmålad ytterpanel över en vinter och det har gått bra.

/pinebar
 
Jag har valt att grundmåla innan uppsättning. Det har sedan suttit över vintern utan problem. Ev kan man behöva tvätta fasaden innan målning, men det beror ju helt på om den skitas ner och kanske vilken färg man använder. Jag har bara borstat av fasaden innan slutmålning.

Även om det känns tryggare att slå upp målade plank så ska man ju ha klart för sig att det är ett elände att måla plank på backen - det tar längre tid, man riskerar att bli snurrig i huvet och det är ett helsike att förvara alla plank tills man är klar....
 
I många fall är man ju "tvungen" att måla en omgång före uppsättning. Annars kryper det fram omålade partier på panelen när den torkar (dock beroende på paneltyp).  

Det är som Mathias säger en del pyssel med att måla på "backen", mycket plockande och staplande. Dessutom envisas ;) ni att måla med linoljefärg som har extremt lång torktid vilket skapar problem när man ska stapla de målade brädorna.
 
Ahhh, måla lite i taget först (varmgarage) och spika sedan ;)

måla, spika, måla spika, måla, spika,..... :D

panel_vinter_smal.jpg
 
Ha ha, det är tydligen inte bara vi som är så galna att man sätter upp panel, och ännu värre målar panel, mitt i vintern ! :D
 
Februari är egentligen en ganska bra tid att sätta upp panel. Liten mögelrisk pga kyla och torr luft. Rätt liten risk för slagregn och blir det blött så torkar det fort i den torra vårluften. Sen framåt april-maj är det ofta fint målningsväder. Lämpligt att först måla söderfasaden, den kan annars bli väl uttorkad av solen och få små sprickor. (Om man inte ska måla med slamfärg, då får man hursomhelst torksprickor och det är då bättre att måla när sprickorna är öppna)
Hans
 
Jag hade minst grundmålat innan uppsättning.
Jag håller ju på att måla/byta panel "nu". Eller jag ska börja igen när det blir så varmt att färgen torkar...

Men de 3 siddor jag har gjort har jag målat på backen.
Först oljat sen grundat sen täckfärg. Sen när hela huset är klart måla en sista gång.
Men visst är det pyssel. Först kapa upp och fästa upp på väggen så att det "passar" några meter sen ta ner och måla måla måla.....
Det tar tid med det blir bra.
Glöm inte att måla upp en bit på baksidan det gör iaf jag...
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.