I min enfald trodde jag att det skulle gå att byta garagetak och få upp nya vindskivor, färdigmålat och klart innan vintern. Nu efter en månad med regn precis varje dag inser jag att jag får bita i det sura äpplet. Vindskivorna är panel som jag köpte färdiggrundad (på ena sidan). På baksidan har jag dragit på olja och likaså på ändträt där jag dränkt in grundolja och nu sitter de ju på taket.

Trodde jag skulle få åtminstone 1-2 dagar med uppehåll och runt +14 för att dra på något tunt lager med färdigstrykning iaf, men icke.

Klarar sig vindskivorna endast på grund+olja över vintern? Vinter på västkusten = en jädrans massa regn. Jag funderade på att se om jag finge en dag med egentligen för kall temp och lägga på en färdigstrykning då, men det kanske är bättre att låta det vara grundmålat bara till våren kommer?
 
J
Har inget svar på din fråga, men det går faktiskt att måla fortfarande om man prickar in en torr dag. Vi har i veckan strukit vindskivorna efter en månads västkustregn... När vi väntade precis tills daggen torkat bort hann färgen torka tillräckligt innan daggen föll igen ;) provade också att måla lite senare en dag, efter 16, vilket resulterade i att färgen låg på backen dagen efter ... Har använt en snabbtorkande färg, Jotuns Demidekk Helmatt som normalt är övermålningsbar efter 2 timmar.
 
  • Gilla
70na5
  • Laddar…
Visst klarar de sig, inga problem. Oljan (toppenbra att du tog ändträet) och grundfärgen ger tillräckligt med skydd för en så kort tidsperiod. Det enda jobbigt är att du bör noga målartvätta (kan även vara aktuellt med alg/mögeltvätt) innan du går på med färdigstrykningsfärgen för att maximera vidhäftningen.
 
joel_m skrev:
Har inget svar på din fråga, men det går faktiskt att måla fortfarande om man prickar in en torr dag. Vi har i veckan strukit vindskivorna efter en månads västkustregn... När vi väntade precis tills daggen torkat bort hann färgen torka tillräckligt innan daggen föll igen ;) provade också att måla lite senare en dag, efter 16, vilket resulterade i att färgen låg på backen dagen efter ... Har använt en snabbtorkande färg, Jotuns Demidekk Helmatt som normalt är övermålningsbar efter 2 timmar.
Alright, haha ja ramlar färgen av direkt så kanske det inte är så lyckat. Tänkte mest att jag kanske ångrar mig om jag målar med för hög luftfuktighet och så flagnar färgen redan efter ett år så att jobbet blir "ogjort". Men visst, kommer det någon dag med uppehåll så kanske jag provar ändå. Det tar ju inte lång tid att göra själva målerijobbet.

Helioz skrev:
Visst klarar de sig, inga problem. Oljan (toppenbra att du tog ändträet) och grundfärgen ger tillräckligt med skydd för en så kort tidsperiod. Det enda jobbigt är att du bör noga målartvätta (kan även vara aktuellt med alg/mögeltvätt) innan du går på med färdigstrykningsfärgen för att maximera vidhäftningen.
Aight, tackar för input! Målartvättningen kan jag leva med. Då vet jag åtminstone att skivorna troligtvis klarar sig och kan sova lite mer tryggt. ;) ..
 
Rent upplysningsvis så har jag hört att grundmålat virke kan stå både en vinter och en sommar... Och efter det kommer ju en vinter till... Har hört det då alltså... :surprised:
 
De klarar sig - inga problem även efter två vintrar.
 
Får jag låna och fortsätta tråden, hur länge kan man vänta med att måla grundmålat (ena sidan) virke?
Bor i norrbotten om det är av betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.