Jag är ganska novis på det här med att bygga men tycker det är väldigt roligt och vill gärna försöka själv (med hjälp av min pappa). Vi har precis börjat bygga ett förråd i anslutning till vårt 60-tals hus. Dvs ett väggförråd. Då jag gärna vill att det ska sticka ut lite rent arkitektoniskt så har jag fått för mig att jag vill ha en panel som liknar dessa. Bifogar bilder.
Men nu till frågan, hur gör jag rent byggkonstruktions mässigt? Finns det någon vänlig själ som skulle kunna förklara eller tipsa och kanske till och med enkelt rita upp hur detta skulle kunna gå till och vilka material jag ska använda Förrådet ska isoleras och målas med svart slamfärg för fasad är tanken.
Tusen tack på förhand!
 
  • Modern förrådsbyggnad med vertikal träpanel och svart dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal svart träpanel på ett förråds hörn med tegeltak och stort fönster, i modern arkitektonisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal träpanel nära ett fönster på en husvägg, tänkt för arkitektonisk inspiration till förrådsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal träpanel med patina och ett fönster på väggförråd intill ett 60-tals hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur ser "60-talshuset ut?
Sara Frost Sara Frost skrev:
Dvs ett väggförråd
Vad är ett väggförråd?

Sara Frost Sara Frost skrev:
Då jag gärna vill att det ska sticka ut lite rent arkitektoniskt...
Normalt försöker man ju att nya tillkommande byggnader smälter in i den gamla miljön, men här tänker ni alltså tvärt om. Varför?
 
Omvänd lockpanel är väl inget hokus pokus med, smala brädan först och breda som lock.
Det på bilderna har något vädertätt bakom brädorna.
Tänk på att det blir pilligare att måla smala öppningar.

Protte
 
  • Gilla
JF89
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och hur ser "60-talshuset ut?
[bild][bild]
Vad är ett väggförråd?

Ett förråd som byggs mot en befintlig yttervägg☺️

Normalt försöker man ju att nya tillkommande byggnader smälter in i den gamla miljön, men här tänker ni alltså tvärt om. Varför?
Uttryckte mig kanske lite dumt. Vill att det ska passa ihop med vårt hus men moderniseras lite , vill inte sätta upp vanlig panel. Vi tänker att vi ska inom kort byta panelen på huset och då eventuellt till något likt detta
Moderniserat hus med svart träpanel, stora fönsterpartier, och uteplats med loungemöbler och blommande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får ni bygglov för det då?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Får ni bygglov för det då?

Protte
det tror jag nog då det är flera i området som har fått det.
 
Hur gjorde ni @Sara Frost ? Har ni fått till det som på bilderna? Jag är sugen på ha smala först och sen variera lockens bredd på typ tre fyra olika och variera i ett mönster..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.