Behöver fästa läkt/reglar på lecasten för att spika panel. Är det lämpligt att använda spikplugg eller måste man borra och plugga? Som syns på bilden så måste läkten på lecastenen var lite tunnare än den på träöverdelen  :-/
 
  • P9301302_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spikplugg funkar ju jättebra, men även vanlig spik drar ju förvånadsvärt bra i leca..........skadar väl inte att även spika genom läkten när panelen spikas, 4" spik kanske ?
 
Det blir ju inte tjock läckt typ tjockleken
av en plyfa?
Använd klippspik och spika i fogen där det går.
Det är inte tänkt att det ska putsas på lecan?

Mvh Putte
 
Tackar för svaren.

Jo, det ska putsas alternativt markisolering, dräneringsmatta (där återfyllnad ska göras) och alternativt någon slags stenskiva mellan mark och panelen.
 
Då behövs inte läckten?

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Då behövs inte läckten?

Mvh Putte

Jo läkten behövs när panelen ska spikas på sidorna framför porten och på höger sida om dörren (den dörren syns på bilden).

Det blir att testa med spikplugg ca 50-60 lång till veckan.
 
Den där röda som ByggaNytt visar
är bättre än spikplugg i leca.
Har använt den.

Mvh Putte
 
Verkar intressant. Ska prova den när jag får tillfälle, men troligen har inte den lokala bygghandeln den betongpluggen.
 
Det var precis som jag trodde. Deras sortiment omfattade endast Gunnebo + en och annan låda Essve. Det blev Gunnebo och tja, det funkade väl men det är ingen idé att dra skruven efter att man har slagit in den för den snurrar bara. Surt sa räven.
 
pipewelder skrev:
Det var precis som jag trodde. Deras sortiment omfattade endast Gunnebo + en och annan låda Essve. Det blev Gunnebo och tja, det funkade väl men det är ingen idé att dra skruven efter att man har slagit in den för den snurrar bara. Surt sa räven.
Man spikar väl in och skruvar ut den ?
 
Haagbard skrev:
Man spikar väl in och skruvar ut den ?

Skruvar ut? Näe, jag slår bara in den och ev efterdrar vid behov.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.