Jag ska isolera ovanvåningen på vårt hus. Man fäster 3 st läkt / takstol och sen en skiva på det. Men hur fäster man läken. Ska man skruva fast den igenom råsponten (då går man ju igenom takpappen) eller ska jag fästa läkten i skivan och sen skruva fast skivan i takstolarna i sidled?
 
Läkten invid takstolarna spikar du i takstolen och inte ut mot råsponten. Läktet i mitten har du bara ett par korta spik som inte går igenom råsponten men som tillfälligt håller läktet på plats. Om du sen vill kan du spika igenom skivan in i läktet i mittten så det inte släpper. Men när isoleringen är på plats så trycks skivan mot läktet. Det skall ju bara vara en distans.

Alternativt spikar du mittläktet i skivan innan du sätter upp den och spikar fast i sidoläkten.
 
Då va det som ja trodde. Tackar.
Spelar det någon roll om ja tar spik eller skruv?
 
Nä det spelar ingen roll.

Jag skulle spikat, billigare och minst lika snabbt. (Ännu snabbare om du har spikpistol ;))
 
Vilken skiva är bäst att jobba med. Läser mest om masonite. Är det för att den är lättare att pressa in eller är det för vikens skulle eller någon annan anledning. Och vilken tjocklek bör man ha på den skivan
 
Kolla på Isover vario då har man ingen luftspalt, tätt vid takfot och lösull ända emot råsponten. Då slipper du jobbet med luftspalten.
 
Stor skillnad vad folk och företag tycker man ska ha. Luftspalt eller inte.

Svårt att veta.
 
Claesk skrev:
Stor skillnad vad folk och företag tycker man ska ha. Luftspalt eller inte.

Svårt att veta.
Javisst är det kul när man experimenterar med nya byggsätt på byggherrarnas bekostnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.