Takläcka genom underlagspapp intill taklucka. När jag tittar på vinden så droppar det på högra sidan av takluckan cirka 1 dm från underkanten mellan plåt och träram. Hur hittar jag var det läcker genom underlagspappen? Se foton med pilar som visar var vatten droppar från takluckan på vinden. Jag kan inte se var det kan läcka när jag är på taket. Underlagspappen och plåten runt takluckan ser ut att vara hela

Det ligger trekantlister på överkant och sidor av takluckan med underlagspapp uppdragen cirka 10cm över trekantlisterna under plåten runt takluckan.
 
  • Vattenskada nära taklucka, pil pekar där vatten droppar mellan plåt och träram på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takvind med taklucka, underlagspapp och pil som indikerar droppande vatten på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen taklucka från insidan med synlig underlagspapp och träram, pilar pekar på vattendroppar vid högra sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be någon spola vatten på taket medan du tittar, börja nere och gå uppåt, läckan kan sitta en bit ifrån där det droppar.
 
Tack för tipset. Eftersom jag har lagt om taket så trodde jag att det var underlagspappen som läckte. Jag testade att spola runt takluckan. Men det var plåten vid takluckan som läcker trots att det inte går att se något fel. Jag får anlita en plåtslagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.