Hej,

Har frågor kring ventilation till er kunniga.
Har noterat nu ett par dagar att det är lägre tryck i mina frånluftsdon.

Märkte främst mindre ljud och betydligt lägre drag när man lägger för handen.
Samtliga frånluftsdon i lägenheten har lägre drag.
Verkar i övrigt finnas drag i övriga byggnaden i trapphus osv, men vet inte hur de var innan jag märkte somsagt.

Det är inge stopp eller så. Kan det vara så att de strypt till ventilerna under sommaren, eller vad kan annars orsaken till lägre tryck vara?
Vet att föreningen är ansvarig för ventilationen men man undrar ju varför de plötsligt är lägre tryck?

Mvh..
 
Kanske det finns en mycket avancerad styrning av fläktarna som tar hänsyn till t.ex. temperatur, luftfuktighet och koldioxid?? Om det är varma dagar och många av de boende åkt till stugan istället så kanske den automatiskt drar ner på fläktarna i fastigheten? Men på natten när det är svalare ute borde den då istället forcera fläktarna.
 
Aldrig märkt tidigare att det ändrat trycket.
Men kan de va så att någon granne kanske öppnat upp ventilerna och jag på så vis har lägre tryck? Kanske långsökt men..
 
BirgitS
Det händer att folk i lägenheter får för sig att ändra de inställda frånluftsflödena, oavsett om det gäller att dra ner dem vintertid eller öka på dem sommartid. Prata med styrelsen/förvaltaren.
 
Om inget är gjort med styrningen utav frånluftsfläkten så gissar jag på att nån av dina grannar öppnat upp sina don helt eller tillome tagit bort ett :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.