Är i startgroparna för att ta in offerter på markarbete, fasadbyte på nedre våningen och bygge av en carport-terrass. Tänkte köra allt på löpande räkning.

Då det är högtid för bygg-/markfirmorna så har de ju antagligen flera större projekt igång samtidigt. Tänkte då säga att det är ok om arbetet drar ut på tiden ifall gubbarna måste åka och göra annat. Huvudsaken för oss är att det är klart innan snön kommer. Räknar ändå inte med att hinna använda terrassen i sommar.

Kan man tänka sig att en firma kan acceptera ett lägre pris om de får hela sommaren och hösten på sig att slutföra arbetet?
 
Försöka kan man ju alltid. Det är naturligtvis fullt rimligt. Men jag tror att branschen kanske inte är van att förhandla om detaljer i kontrakten på den nivån.
 
  • Gilla
jebe
  • Laddar…
Säg aldrig till en hantverkare att de kan det lite då och då eller ta det när ni är i krokarna! Du blir nedprioriterad hela tiden och det kommer att dra ut på tiden mer än du tänkt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Håller med verktygsgurun fullständigt. Stor risk att du har byggkaos runt omkring dig i åratal
 
Som jag skrev så får de sommaren och hösten på sig, till typ 15 september (ca 14 veckor för att göra ett jobb som kanske tar 4 veckor om de kör i ett). Inte f-n tänker jag dra ut på det mer:)
 
Du får nog räkna med att många företag har 1-3 månaders väntetid. Du är kanske redan för sent ute
 
Just därför jag funderar på detta upplägg. Då kan de förhoppningsvis även klämma in mitt projekt.
 
Tvekar på billigare, det ses nog mest av dom som att du ska vara glad. Dom tar sig an projektet just för att du tillåter sporadiska dagar och lång totaltid. Hade du krävt normal gång på projektet så kanske dom hade meddelat start i oktober eller likn.


// Edit/PS

Såg att du skrev "...löpande räkning...". Då ska du absolut inte föreslå din idé. Det blir en typ av på-etablering varje gång = mer tid än om det körts enligt normalt.

Te x:
"Komma igång", minnas vad man skulle göra
Ta med alla nödvändiga verktyg igen (dom har man ju flyttat pga andra "huvudjobb")
Materialanskaffning på ett annat sätt
..etc.
 
Redigerat:
Så kan det iofs bli. Bra tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.