min elförbrukning har gått ner mycket efter mätarbyte
har haft nya mätaren i 2 veckor..och köper runt 2,2kwv
på 24 timmar
innan 10-12 kwh..väldig stor minskning
men runt 2 kwh är nog rätt förbrukning här
är ju bara kyl o frys som går på natten här.
har solpaneler som täcker annan förbrukning på dagen

kan gamla mätaren visat så mycket fel?
går det begära ersättning för elbolaget tagit för mycket betalt av mig innan?
 
M Matte60 skrev:
går det begära ersättning för elbolaget tagit för mycket betalt av mig innan?
Bara att prova!
Kan du visa att det troligen var fel på gamla mätaren, så avtala om kompensation.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
M Matte60 skrev:
min elförbrukning har gått ner mycket efter mätarbyte
har haft nya mätaren i 2 veckor..och köper runt 2,2kwv
på 24 timmar
innan 10-12 kwh..väldig stor minskning
men runt 2 kwh är nog rätt förbrukning här
är ju bara kyl o frys som går på natten här.
har solpaneler som täcker annan förbrukning på dagen

kan gamla mätaren visat så mycket fel?
går det begära ersättning för elbolaget tagit för mycket betalt av mig innan?
Den utbytta hålls i karantän för att kunna provas i fall som ditt med ändrat mätresultat. Då klarställs om det finns några tekniska fel/skäl till att registreringen skiljer. Är det så kan du nog få till någon ersättning.

Du nämner att du har solceller då kommer frågan om det är där du har problemet, dvs med nya mätaren har du rätt mätning netto mot nätet i gamla eventuellt allt räknat som konsumtion.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så att den nya visar netto förbrukning?
 
E
Du bör kunna se det hela i detalj på nätleverantörens hemsida.

Troligen är allt detsamma men presenterat på ett annat sätt, det du betalar är väl oförändrat?
 
  • Gilla
Joker2006
  • Laddar…
Som tidigare nämnts så ska man inte koppla in solcellerna innan mätaren ev är bytt till rätt sort. Gör man det får man betala även för sin egen produktion för dom g:a mätarna klarar inte av att se skillnaden på köpt och såld ström. Kan det vara det som har hänt? Är det så ska du nog i första hand försöka "sätta åt" den som installerat solcellerna.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Som tidigare nämnts så ska man inte koppla in solcellerna innan mätaren ev är bytt till rätt sort. Gör man det får man betala även för sin egen produktion för dom g:a mätarna klarar inte av att se skillnaden på köpt och såld ström. Kan det vara det som har hänt? Är det så ska du nog i första hand försöka "sätta åt" den som installerat solcellerna.
Är det verkligen möjligt att folk installerar solceller och sen betalar elleverantören för producerade kWh?

Det ska ju vara en auktoriserad och av nätägaren godkänd elinstallatör med från början till slut och det är väl känt för alla människor att solcellerna inte kopplas in förrän nätägare gett sitt medgivande, kollat förutsättningar och ordnat med rätt mätare?

Och ändå stöter du alltså på detta?
 
E elmont skrev:
Som tidigare nämnts så ska man inte koppla in solcellerna innan mätaren ev är bytt till rätt sort. Gör man det får man betala även för sin egen produktion för dom g:a mätarna klarar inte av att se skillnaden på köpt och såld ström. Kan det vara det som har hänt? Är det så ska du nog i första hand försöka "sätta åt" den som installerat solcellerna.
E elmont skrev:
Som tidigare nämnts så ska man inte koppla in solcellerna innan mätaren ev är bytt till rätt sort. Gör man det får man betala även för sin egen produktion för dom g:a mätarna klarar inte av att se skillnaden på köpt och såld ström. Kan det vara det som har hänt? Är det så ska du nog i första hand försöka "sätta åt" den som installerat solcellerna.
Hade rätt mätare för solpaneler innan..då jag satte upp paneler för 7år sen
satte upp några till i våras...och efter mätarbyte för några veckor så gick elförbrukningen ner
 
El-Löken66
Som alltid finns det folk som inte har full koll. Och betala för leveranserna av el är väl just vad dom flesta som köpte dom stickproppsansluta anläggningarna som i alla fall har sålts, hur det är med dom i dag vet jag inte.
 
M Matte60 skrev:
Hade rätt mätare för solpaneler innan..då jag satte upp paneler för 7år sen
satte upp några till i våras...och efter mätarbyte för några veckor så gick elförbrukningen ner
Det har använts olika principer för mätningen även då det är som du skriver "rätt" mätare dvs som registrerar produktion/konsumtion. I de fallen mäts inte netto totalt i snittet nät/kund utan per fas och då kan det lätt bli som i ditt fall. Oavsett kolla med nätägaren så du får rätt på hur det varit gjort i deras mätning.
 
E El-Löken66 skrev:
Du bör kunna se det hela i detalj på nätleverantörens hemsida.

Troligen är allt detsamma men presenterat på ett annat sätt, det du betalar är väl oförändrat?
har bara haft den låga förbrukning i 2 veckor...så ingen faktura än
ser ju på eon sida genom appen hur många kwh jag köpt varje dag
är ju det jag betalar efter
 
Min mätare överdrev förbrukningen ungeffär 4gånger på en av faserna. Den fas som värmepumpen satt på. Så mätare kan visa fel. Alla som kan bör någon gång kolla sin elmätare.
 
B Bjober skrev:
Min mätare överdrev förbrukningen ungeffär 4gånger på en av faserna. Den fas som värmepumpen satt på. Så mätare kan visa fel. Alla som kan bör någon gång kolla sin elmätare.
Den rimliga elförbrukningen vore den efter senaste mätar bytet
runt 2kwh på sommaren .när solen är framme här
 
E elmont skrev:
El-Löken66
Som alltid finns det folk som inte har full koll. Och betala för leveranserna av el är väl just vad dom flesta som köpte dom stickproppsansluta anläggningarna som i alla fall har sålts, hur det är med dom i dag vet jag inte.
Förhoppningsvis är de sk guerillainkopplingarna via stickpropp borta. Det var ju inte bara mätningen som var problem där utan också möjligheten till kraftig överbelastning av gruppledningar.

ETC figuren Johan Ehrenberg stod ju bakom detta när det begav sig så inte underligt att det inte tänkts klart fullt ut kring konsekvenserna.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E
M Matte60 skrev:
har bara haft den låga förbrukning i 2 veckor...så ingen faktura än
ser ju på eon sida genom appen hur många kwh jag köpt varje dag
är ju det jag betalar efter
Detta ska du kunna se timme för timme, ring annars Eon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.