Yes, som rubriken säger så vill jag bolla lite idéer gällande läggriktningen av vårt nya golv i form av https://www.kahrs.com/sv-SE/tragolv/ek-nouveau-gray från Kährs.

I "första" entré hallen så blir det klinkers som möter parketten som läggs i den inre hallen/korridoren.

När det gäller vardagsrum/matsal/kök så styrs läggriktningen av den inre hallen/korridoren så där får jag frångå regeln att lägga i längdled med ljusinsläpp och istället gå på rummets längdriktning men frågan är hur ni hade gjort i de anslutande sovrummen?
Följa riktningen i hallen eller gå på ljusinsläpp och ändra riktning?

Vi kommer köra "tröskel löst" och bara sätta en T-list i samma kulör som golvet istället för tröskelplatta och ljudklassning kommer uppnås med hjälp av infälld mekanisk tröskel alternativt ett billigare alternativ med släplist som ansluter mot T-listen vid dörr i stängt läge.

Jag är inte beroende av någon särskild läggriktning pga. bjälklaget då det är en betongbjälklag ovan källarplanet.

Huset ligger placerat med entré i söderläge
 
Oj, jag trodde att det skulle bombas med åsikter men ack så fel jag hade...
 
Känns som att du fångat lite principer och tänker till. Då kommer det säkert bli bra till slut.
Det finns väl inget som är heligt men min personliga uppfattning är att lägga på längden i hall och korridor. Det blir snyggast. Sedan tycker jag att man ska hålla samma riktning i alla rum och inte byta pga ljus etc.
Jag tycker dessutom att man skall ha samma sorts parkettgolv i alla rum. Inte byta träslag eller stavtyp. (Självklart större kontraster som klinker eller andra material i vissa rum)
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Känns som att du fångat lite principer och tänker till. Då kommer det säkert bli bra till slut.
Det finns väl inget som är heligt men min personliga uppfattning är att lägga på längden i hall och korridor. Det blir snyggast. Sedan tycker jag att man ska hålla samma riktning i alla rum och inte byta pga ljus etc.
Jag tycker dessutom att man skall ha samma sorts parkettgolv i alla rum. Inte byta träslag eller stavtyp. (Självklart större kontraster som klinker eller andra material i vissa rum)
Tack för svar Hasse C.
Jo jag har funderat en hel del på detta såklart. Jag la in golv i de 2 små sovrummen i helgen och där valde jag faktiskt (i samråd med "regeringen" såklart ;)) att byta riktning mot hur golvet kommer läggas i den inre smala korridoren som blir längdled.
Bifogar bild på färdigt resultat i båda rummen samt en bild där jag lagt det vänstra rummet och la upp lös parkett i det högra för att illustrera hur det skulle ha sett ut med golvet i "fel" riktning och det kändes bara fel att ha det i fel riktning...

När det gäller fortsättning där korridoren öppnar upp mot den öppna planlösningen så blir det troligen att bara fortsätta med längdriktningen så där kommer jag att hamna "fel" sett till ljusinsläpp från fönstren i södra och norra fasaderna. Tror att det skulle se märkligt att byta riktning efter korridoren...

Vi kommer ha lika parkett i alla "torra" rum förutom hallen vid ytterdörren där det som sagt blir klinkergolv.

Nyinstallerat laminatgolv i två sovrum med olika läggningsriktning, synligt genom en öppen dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två angränsande rum med träparkettgolv lagt i olika riktningar vid dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog bra. Du har tänkt och testat och kommer säkert bli nöjd.
Snyggt golv för övrigt. Jag har också enstav med kvistar i. Det ger lite liv och ser inte så sterilt ut
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.