Har bestämt mig för material till badrummet, det blir 30x60 på golv och likadant på väggen där den blir liggande. Duschens bredd blir 1m och sträcker sig över hela badrummet, där läggs det 15x15.

hur skulle ni dela in kaklet liggande samt golvet? Tegelläggning är väl ej möjlig då det blir skurna kanter som går ihop med de 15x15 som hör till duschen?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant. Ska ha ungefär samma utförande i badrum i samma storlek. Jag ritade två skisser från dörren sett och kom fram till att det som ser bäst ut är att golvets linjer linjerar med väggens man ser när man kliver in i rummet. Jag har dock min dörr på ena kortsidan.

Så jag tror att om du lägger 60cm längs 310cm väggen så blir det bra, men det är nog mest en smaksak.

Ska du sätta plattorna själv eller anlita plattsättare? Har märkt att det är väldigt få som vill befatta sig med 30x60 på golv, även om man går ner på en mindre storlek i själva duschen. Själv kommer jag ha 5x5 i duschen.
 
jag la 30*60 i ett badrum åt en kund med 1/2stens förband och 15*15 i duschen, den skurna kanten får du "fila" ner, brukar räcka med att ta en klinkeplattsbit och dra över den skurna kanten några gånger.
 
  • nino001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 60x30-plattor på golvet i ett badrum som är lite smalare än ditt (knappt 160 cm).

http://i47.tinypic.com/301n0qg.jpg

Vartannat skift börjar med hel platta från höger och vartannat med hel platta från vänster, så ett visst spill blev det.

Det funkar att göra fall även med 60x30-plattor, men golvbrunnen behöver isf ligga längre ut från väggen än i din skiss. Det krävs också en ganska skicklig plattsättare.

http://www.byggahus.se/forum/badrum/158638-stora-plattor-i-fall.html#post1186491
 
T
Praktiskt taget omöjligt att lägga 60x30 plattor i ett fall utan att det blir något fogsprång och dessutom blir det minimalt med fall. Enda sättet att få det helt hundra utan fogsprång är att göra en kuvertskärning i så fall.

Edit: Såg just att på din andra bild är det just en kuvertskärning:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.