Håller på att lägga 120 kvadrat med marksten. Jag vet att man ska lägga stenen tvärs färdriktningen men om man tittar på vägen fram till mitt hus så ser man att jag svänger typ 130 grader över ytan när jag kör in bilen i carporten! Gör jag rätt eller fel?
Ska jag vända på stenarna i carporten så måste det ske nu innan jag kommit längre, och då tänkte jag isåfall lägga från asfaltskanten i rätt vinkel o så får det bli en bruten kant nånstans på mitten.

HJÄLP!

/xv1
 
  • IMG_20140715_092342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser bra ut, mer rimligt att följa garaget än gatan tycker jag. Jag har inte hört om rätt och fel hur man ska lägga mot färdriktning. Folk lägger hur som helst och jag har inte märkt något bättre eller sämre.

Det viktiga i längden är underarbetet.
 
Om jag ska göra om tänkte jag göra enl. denna "fina" skiss:D. Dom röda rutorna visar hur jag tänkte lägga. Blåa pilar visar fallet.

/xv1
 
  • Plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänd stenen! Börja inte nere vid gatan!
Jag hade börjat uppe till vänster o behållit bården som ligger till vä om snöret. Lagt bård mot garageportens framsidan (plattorna i bården ligger alltid med kortsida utåt i detta fall, jag uppfattar det som att du har typ 21x14 el likn) med litet uppvik av pl närmast porten.
Pl ska sedan läggas med början till vä med varannan halvsten i början (emot den nu lagda bården med snöret) o läggs vinkelrätt mot garaget så förbandet syns från gatan dvs inte som nu då du har genomgående fog.
Som det är nu syns det direkt om det inte e spikrakt o även om det e de nu så kommer det inte vara det sen efter ett tag.
Lägg hela vägen ner till gatan:D med helsten som får plats (ev såga asfalten så du får en rak linje, går bra att använda stenkapen med den klingan) Mät bårdens längd 21cm? ,lite drygt, in på pl o såga lagda pl, lägg dit yttersta bården.
Kolla så du har 3cm flis max 5cm för bästa resultat. Vinkeln kan du kolla genom att mäta sidor 60-80- o diagonalen 100cm. Bra du använder snöre.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jo bården rör jag inte, det blir bård runtom. Framför porten ska jag gjuta, blir väl sällan bra att vika upp stenarna. Jag tänkte ju lägga vinkelrätt mot den sågade asfalten o sen möta i en bårdrad mitt på där den tunna svarta linjen är på skissen. Lika som det blir mot fallet ner mot källargaraget, men du menar att det är bättre att fortsätta hela vägen?
/Xv1
 
Oj !! Knepig yta som inte syns på bilderna!

Förslag 1: justera sidolinjen som går ner från hö garagesidan, lägg den parallellt med den vä så du efter bård börjar ytan med hel/halvsten o slutar innan bård med hel/halvsten. Gör en radie längst ner i trekanten som dom andra.
Linjebrytningarna skulle jag nog ha vinkelrätt mot plattorna från kgaraget o garaget med brytlinje längs med hö carportslinjen rakt ner framför kgaraget o från trekanten vinkelrätt vänster mot carportslinjen

Förslag 2; Fortsätt på det som du lagt under förutsättning att det går att få pl ner mot källargaraget på så sett som du ritat dvs i linje med huset. Då får du en enhetlig yta istället för tre (el. 2 hur man nu väljer) Så hade jag nog gjort.
Svårt att avgöra utan att ha sett på plats..

Ytfallslinjer ser säkert bra ut.
 
Generellt; sågningar är aldrig riktigt snyggt även om det blir perfekt! Massa småbitar kan det bli o nej det bör man undvika tycker jag speciellt ute i en yta, runt kanter mot bård kan väl vara OK för att med en sväng/radie bryta stela, raka, tråkiga ytterkanter.
Om du ska ha plattyte brytningarna enligt de tunna svarta linjerna kanske det kan uppfattas lite rörigt o skulle själv inte gjort så + att man får massa småbitar. 3 ytor blir kanske lite mycke..
Pl upp mot garageporten brukar funka fint o ser helt OK ut om höjdskillnaden inte blir för stor, du har ju "små" pl som går att "vika" mjukt upp mot porten ca 1m ut. Gjuta blir stabilt o funkar ju oxå bra.
 
Har börjat lägga om nu, går ganska smidigt. Jag gör nog det jag lagt nu o bestämmer om brytningarna sen när man ser bättre hur det blir
Xv1
 
En filmsnutt på min stenkap, den funkar kanonbra. En vanlig billig gersåg med 230 diamantklinga och automatisk vattenventil:)

http://youtu.be/-LDAosdOh9w
 
  • Gilla
xisten
  • Laddar…
Sådär:) Då var vi tebaks på ruta 1 igen, drygt 30 kvadrat vänt. Bara ta nya tag imorrn:)
 
Alltså hemmabygd stenkap, det såg ju smidigt ut, går bra att gera då med?

Men varför står du mot garageväggen o kör så det sprutar?
 
Nyfiken fråga: VARFÖR ska man lägga tvärs körriktningen?

Personligen skulle jag nog lagt längs med "sköskottningsriktningen" för att minska risken för att snöskyffeln hakar i kanter, men jag har å andra sidan inte läst in mig nåt på läggning av marksten ännu:)
 
Nerre skrev:
Nyfiken fråga: VARFÖR ska man lägga tvärs körriktningen?

Personligen skulle jag nog lagt längs med "sköskottningsriktningen" för att minska risken för att snöskyffeln hakar i kanter, men jag har å andra sidan inte läst in mig nåt på läggning av marksten ännu:)
1)Låser plattorna bättre än längs med för då kan pl skjutas i färdriktningen
2)Genomgående fogar gör att minsta avvikelse från spikrak linje syns direkt o de e inte snyggt!

Om man paddat pl så kommer inga kanter sticka upp! O oavsett så kommer du få ännu fler hörnkanter om du lägger i färdriktningen (kortsidan i färdriktning istället för långsidan)
 
Nerre skrev:
Nyfiken fråga: VARFÖR ska man lägga tvärs körriktningen?

Personligen skulle jag nog lagt längs med "sköskottningsriktningen" för att minska risken för att snöskyffeln hakar i kanter, men jag har å andra sidan inte läst in mig nåt på läggning av marksten ännu:)
Är det inte kanter på alla sidor av stenen?
 
Brukar man inte lägga plattorna med 50% förskjutning på längden? Då blir det ingen lång kant som snöskyffeln kan fastna i. Med snöskyffel så behöver plattorna knappt sticka upp, glipan mellan plattorna är tillräckligt för att stålkanten ska haka i. Är det sen fasade kanter blir det väl ännu värre?

Fast jag kanske är ensam om att verkligen vilja skrapa rent med snöskyffeln? Andra kanske skottar med flackare vinkeln och inte bryr sig om ifall det blir 1-2 mm snö kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.