Hej alla kunniga!

Jag ska lägga vinylklickgolv på en ca 95kvm stor yta. Enligt säljaren av golvet måste man ha skarvlister mellan de olika ytorna för att golvet ska få plats att expandera. JAG vill däremot lägga flytande, utan skarvar. Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Hur har/hade NI gjort i detta fallet? Bifogar planlösning på ytan som jag vill ha golvet på, innanför de röda linjerna.

Tacksam för alla svar!
 
  • Planlösning av en bostad på ca 95 kvm, markerad med röda linjer. Inkluderar sovrum, badrum, kök och hall. Ytan inom de röda linjerna ska ha vinylklickgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur mycket rörelsemån ska det vara längs väggarna (köksö, pelare) enligt golvets läggningsinstruktion?
Jag har ingen erfarenhet av just vinylklick men det parkettgolv som vi har lagt in skulle ha 1,5 mm per meter mätt tvärs brädorna. Det innebär i ditt fall att, om du lägger golvet vågrätt i ritningen, det skulle bli 1,5 mm x (4+4+6 m) = 21 mm, det blir väldigt tjocka golvsocklar. Ungefär lika mycket om du lägger golvet åt andra hållet också.

En skarv där korridoren börjar skulle nog synas betydligt mindre än så tjocka socklar.

Sen kan det finnas bestämmelser i instruktionen som gör att det inte går att lägga golvet vare sig tvärs korridoren eller tvärs hallen. Det hänger ihop med brädlängden och minsta förskjutning mellan två på varandra efterföljande rader samt minsta tillåtna brädlängd (om man inte följer det så kan man få ett golv som buktar sig eller går isär i skarvarna).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket rörelsemån ska det vara längs väggarna (köksö, pelare) enligt golvets läggningsinstruktion?
Jag har ingen erfarenhet av just vinylklick men det parkettgolv som vi har lagt in skulle ha 1,5 mm per meter mätt tvärs brädorna. Det innebär i ditt fall att, om du lägger golvet vågrätt i ritningen, det skulle bli 1,5 mm x (4+4+6 m) = 21 mm, det blir väldigt tjocka golvsocklar. Ungefär lika mycket om du lägger golvet åt andra hållet också.

En skarv där korridoren börjar skulle nog synas betydligt mindre än så tjocka socklar.

Sen kan det finnas bestämmelser i instruktionen som gör att det inte går att lägga golvet vare sig tvärs korridoren eller tvärs hallen. Det hänger ihop med brädlängden och minsta förskjutning mellan två på varandra efterföljande rader samt minsta tillåtna brädlängd (om man inte följer det så kan man få ett golv som buktar sig eller går isär i skarvarna).
Enligt tillverkaren rekommenderas 0,5mm glapp mot vägg och fast möbel. Lika mycket rekommenderar de att den tilltänkta skarven ska vara. Men jag tänker att om jag istället lämnar ett större glapp, t ex 10 mm, mot vägg och fast möbel så har golvet ändå fått den "rörelsefriheten" den är i behov av. Tänker jag fel?
 
BirgitS
B Berroni skrev:
Enligt tillverkaren rekommenderas 0,5mm glapp
Ska det vara 5 mm?

Kan du länka till golvets läggningsinstruktion?
 
BirgitS
Det kan tänkas att klickfogarna inte håller om det börjar bli tungt för golvet att röra sig runt hörn och andra mer knepiga vinklar och vrår. Det är förstås inget jag vet men det skulle kunna vara anledningen till att de poängterar att golvet inte får läggas i flera rum utan skarv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan tänkas att klickfogarna inte håller om det börjar bli tungt för golvet att röra sig runt hörn och andra mer knepiga vinklar och vrår. Det är förstås inget jag vet men det skulle kunna vara anledningen till att de poängterar att golvet inte får läggas i flera rum utan skarv.
Kan vara så.

Men om jag gör som jag skrev innan: ökar glappet från 5 till 10 mm mot väggar och fasta möbler. Får inte golvet vad det behöver för att växa i då tror du?

Jag kan tänka mig att skarva ut till de båda hallarna men vill helst inte skarva mitt i den stora ytan.
Det förstör SÅ MYCKET tycker jag :)
 
BirgitS
Det kan ju inte bli annat än gissningar och om du har skarvar till korridoren och hallen så tror jag att det går bra om du har typ 10 mm mot väggar etc. i resten. Kolla hur tjocka dina golvsocklar är och ta så mycket mellanrum du kan men att det ändå döljs av socklarna.
 
  • Gilla
Berroni
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju inte bli annat än gissningar och om du har skarvar till korridoren och hallen så tror jag att det går bra om du har typ 10 mm mot väggar etc. i resten. Kolla hur tjocka dina golvsocklar är och ta så mycket mellanrum du kan men att det ändå döljs av socklarna.
Tack för din hjälp och tid ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.