Vi ska börja att renovera vårt kök och har planerat att riva ut befintligt golv i kök/hall som består av klinkers och någon form av trä/laminatgolv.
Jag behöver även flytta avloppet då vi ska bygga en köksö mitt i köket. Jag har därför börjat med att bryta upp en kakelplatta under diskbänken för att undersöka hur jag ska gå tillväga med avloppet.

I hela köksdelen så ligger det kakel/fix sedan någon form av spackel eller liknande som elburen golvvärme ligger ingjuten i samt någon form armeringsnät. Det är dock inga golvskivor underst utan brädor. Att få bort själva klinkersplattan var ju ganska lätt men det var ett jäkla bök att få bort resten och det var ganska lätt att skada golvplankorna när jag höll på med stämjärn.

Men den största frågan som uppkom var hur jag ska lägga det nya golvet. Själva golvvärmen bryr jag mig inte om och den är urkopplad redan. Klinkern som ska bort är ca 8mm och vinylgolvet som är inköpt har en tjocklek på 4,5mm. Själva fixen har ett räfflat djup på ca 2-3mm.
Själva höjden på golvet stämmer överräns med resten av huset så det skulle vara skönt att slippa hacka bort allt ner till golvplankorna för att sedan bygga upp till rätt höjd igen.

Skulle jag kunna med 3mm eller kanske dubbelt 2mm+2mm golvfoam direkt på fixen och sen bara lägga golvet direkt på ?

Fråga nummer två:
Vi ska ha kylskåp/frys och högskåp efter en hel vägg, lägger man vinylgolv under dessa eller kan jag låta klinkern ligga kvar under dessa ?
 
Om detta inte fungerar kanske jag skulle kunna knacka bort klinkers:en och sedan slipa ner fixen och sedan flytspackla ?
Eller har någon något bätrtre tips ?
 
BirgitS
B burton666 skrev:
Fråga nummer två:
Vi ska ha kylskåp/frys och högskåp efter en hel vägg, lägger man vinylgolv under dessa eller kan jag låta klinkern ligga kvar under dessa ?
Om kyl och frys står på golvet så måste golvet hela sträckan in till väggen vara plant så att det går att dra ut dem vid rengöring och byte. Enklast är då att lägga samma golv hela sträckan men är det bara plant spelar det egentligen ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.