jag tänkte lägga vattenrören till dusch och kök under stugan (torpargrund) från vvb för att slippa lägga de dolt i blälklagret, är detta att rekomndera??

Nicke
 
Ja, det är lättare att komma åt vid ev. problem eller modifieringar.
Isolera dem bara så är det inga problem.
Vi har våra i torpargrunden eftersom vatten drogs in efter huset byggdes.
Kör du med pex-slang så behöver du inga skarvar alls under huset.
 
Är det OK att använda pex-slang i krypgrund?
Hur isolerar man rören när man lägger dem i krypgrunden?
Hur ska man komma upp i ett badrum med varm&kall vatten, då man inte får komma upp genom golv längre?
 
Röris var här förra veckan och drog combi-pex, rör-i-rör, i min torpargrund när det skulle dras om vatten till köket. Otroligt behändigt... Han sa hävdade dessutom att man inte inte behövde isolera de rören eftersom det normalt inte är minusgrader i gammal torpargrund. Vi får väl se om det stämmer...
 
Det stämmer nog att det inte är minusgrader i torpargrunden. Tror vi kommit ned till runt +6 i våran med stängda ventiler
under vinterhalvåret. Dock tycker jag man borde isolera vv-rören iom att de blir ganska mycket varmare än det då är i grunden på vintern. Det kommer med all säkerhet bli lite kondens på dem och det skulle jag försöka undvika.
Jag kommer iaf. isolera mina prisol jag dragit ned från badrummet.
 
Vill gärna puffa upp den här tråden lite då jag inte ser något svar på följande fråga:

Hur ska man komma upp i ett badrum med varm&kall vatten, då man inte får komma upp genom golv längre?

I min kommande utbyggnad kommer även jag att lägga rör i torpargrund. (Mycket rör blir det)
 
spocks_beard skrev:
Det stämmer nog att det inte är minusgrader i torpargrunden. Tror vi kommit ned till runt +6 i våran med stängda ventiler
under vinterhalvåret. Dock tycker jag man borde isolera vv-rören iom att de blir ganska mycket varmare än det då är i grunden på vintern. Det kommer med all säkerhet bli lite kondens på dem och det skulle jag försöka undvika.
Jag kommer iaf. isolera mina prisol jag dragit ned från badrummet.
Det blir inte kondens på vv-rören! Möjligen på kallvattnet om dessa är kallare än luften i grunden.
 
Miss_Spyro skrev:
Vill gärna puffa upp den här tråden lite då jag inte ser något svar på följande fråga:

då man inte får komma upp genom golv längre?
Lägger mig i lite här, vad menas med detta? Finns det någon ny byggnadsregel om det här?
 
Endast avloppsrör & brunnar får gå genom bjälklaget, ej vattenrör.
Man får mao. gå ex.vis underifrån inuti en vägg och sedan ut genom väggen med rören.
Jag reglade på min vägg och låter rören komma från torpargrunden och upp och ut i denna vägg.
 
withnail skrev:
Lägger mig i lite här, vad menas med detta? Finns det någon ny byggnadsregel om det här?
Jepp, inga genomföringar i golv är tillåtna enligt Säker Vatten, förutom då golvbrunn och avlopp som spocks_beard skrev.
Detta för att man kan anta att vatten och värmerör rör på sig något pga värmeutvidgning, och då kan tätskiktet runt rören skadas
 
Aha! Tackar!! Alltså drar jag upp rören i regelverket innanför plasten, eller hur?
 
Gäller detta även för ovanvåning och nydragning i 1800-talshus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.