Håller på att klura vad jag ska ha för värmesystem i vårt nya hus. Det är idag en enplansvilla med källare på 112m²+112m² som värms med olja/el och högtempradiatorer.

Detta vill jag byta ut till värmepump (mark eller luft/vatten) och funderar lite på om jag samtidigt ska bygga om värmekretsen eftersom det är högtempradiatorer.

I källaren kommer värmesystemet vara oförändrat något år framöver, men även där har jag för avsikt att få ner golvvärme i rummen där man vistas mkt, tex. gillestuga och hobbyrum. Men som sagt kommer det senare. Hoppas att bef. radiatorer kommer klara av att hålla tempen där.

På ovanvåningen ser det ut som följer:
8431657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtliga sovrum och hall/kapprum kommer att renoveras i första etappen. Kök och badrum kommer renoveras framöver och stora rummet kommer bara fräschas till. Dvs. golvvärme läggs i de första rummen just nu och bygga ut i framtiden när vi gör vid kök resp. badrum.

Golvet består av 22mm spånskiva och första tanken var att jag skulle fräsa spår i denna för 17mm slang och sen gips ovanpå för att sedan lägga golv på det. Detta tillsammans med en traditionell golvvärmeshuntgrupp.

Sen har jag även hittat OPTIheat som man lägger enligt gipsmetoden:
Man lägger ut gipsremsor och har slangen med sig hela tiden. Det är en gummislang istället för PEX (?) där man kör vattnet i höghastighet och ska man tro tillverkaren så är det den effektivaste sättet. När man lagt hela rummet så spacklar man golvet jämn med gipsspackel och erhåller på det sättet ett jämnt golv.
http://www.skanesvvs.se/gipsmetoden.html

Är det någon som har detta system och hur fungerar det isf? Referenser finns på deras hemsida, men det skulle vara roligt att höra någon annan också. Fördelen är ju klart bygghöjden och att man får slangarna i direktkontakt med golvbeläggningen..
 
Ursäkta om jag grumlar din entusiasm en smula!

Men jag får lite rysningar när jag läser gummislang.

Hur lång garanti lämnar levrantören?
 
Har du någon erfarenhet av just gummislangen som läggs eller är det oerfarenhet (;):beer:) av den som ger dig rysningar?

Garanti vet jag inte..
Företaget som tagit fram metoden ligger här där jag bor och det är några st vvsare som kör det här systemet. Varav en som kört det sen det togs fram 2002. Just det året gick jag som praktikant hos en elektriker där vi var i ett hus där dom la ett sånt här värmegolv, så det är ingen ny uppfinning. Söker man i forumet så finns det bara gamla trådar ang. Optiheat, endast rådfrågning och inget klagomål!
Antingen bra system eller ingen som vet att dom har just det systemet.
 
Redigerat:
Använd vanlig PEX som du sätter fast med vanlig TC klammer och sedan gips mellan slangarna så kommer det bli bra....
 
12mm PEX?
Utan värmespridningsplåtar?
Med gipsspackel också ?
 
Jag använde Uponor 20mm, 2 lager gips, sen fiberförstärkt flytspackel...där det är klinkers är det armerat med nät.....inga plåtar....
 
Bygger för mycket tycker jag.. Det är just därför jag söker alternativ
 
Jag funderade oxå på gipsmetoden (dock med PEX-slang), men valde bort den:

* Billigt -Gipsmetoden blir billigare än fördelningsplåtar om du har redan har slätt golv under
* Framledningstemperatur -Gipsmetoden ger sämre värmeledning ifrån slangen upp till golytan
och framförallt i sidled till golvytan som inte ligger direkt ovanför slangen.
Detta gör att du måste ha en högre framledningstemperatur för att få ut lika mycket värme i
rummet som med fördelningsplåtar, högre framledningstemperatur ger sämre verkningsgrad
(COP) hos värmepumpen och därmed ökad el-förbrukning
* Komfort -Med gipsmetoden så får golvytan en ojämn värmefördelning, går du över golvet så
känner du varma och kalla partier där det ligger / inte ligger slang (varmt/kallt/varmt)
-Denna effekt borde bli tydligare ju större husets värmebehov är, dvs. beroende på vilken
medeltemperatur golvet måste hålla för att värma rummet.
(Tänk på att trägolv inte skall överskrida 27 grader i yttemperatur)

Slutsats
Eldar du med ved (okänslig för framledningtemperatur), kan kompromissa med komforten
och vill ha den billigaste lösningen så kör på gipsmetoden.
(men gärna använd PEX-slang istället)
(Räkna även igenom värmebehovet, så att du inte förstör ev. trä- eller laminatgolv)
 
MattisH skrev:
Bygger för mycket tycker jag.. Det är just därför jag söker alternativ
Det borde funka lika bra med 12mm också....jag gjorde detta 2002 och det funkar kanon......
 
Ni skriver PEX men jag efterfrågar erfarenheter med gummislangen.
 
MattisH skrev:
Ni skriver PEX men jag efterfrågar erfarenheter med gummislangen.


Vad är fördelarna med gummislang?
 
Det vet jag inte, men eftersom OPTIheat bygger på det systemet med 8mm gummislang så är det just det som är intressant.
 
hakaner skrev:
Jag funderade oxå på gipsmetoden (dock med PEX-slang), men valde bort den:

* Billigt -Gipsmetoden blir billigare än fördelningsplåtar om du har redan har slätt golv under
* Framledningstemperatur -Gipsmetoden ger sämre värmeledning ifrån slangen upp till golytan
och framförallt i sidled till golvytan som inte ligger direkt ovanför slangen.
Detta gör att du måste ha en högre framledningstemperatur för att få ut lika mycket värme i
rummet som med fördelningsplåtar, högre framledningstemperatur ger sämre verkningsgrad
(COP) hos värmepumpen och därmed ökad el-förbrukning
* Komfort -Med gipsmetoden så får golvytan en ojämn värmefördelning, går du över golvet så
känner du varma och kalla partier där det ligger / inte ligger slang (varmt/kallt/varmt)
-Denna effekt borde bli tydligare ju större husets värmebehov är, dvs. beroende på vilken
medeltemperatur golvet måste hålla för att värma rummet.
(Tänk på att trägolv inte skall överskrida 27 grader i yttemperatur)

Slutsats
Eldar du med ved (okänslig för framledningtemperatur), kan kompromissa med komforten
och vill ha den billigaste lösningen så kör på gipsmetoden.
(men gärna använd PEX-slang istället)
(Räkna även igenom värmebehovet, så att du inte förstör ev. trä- eller laminatgolv)
Och jag som hoppades på tvärtom, att ha slangen i flyt skulle vara effektivare...
 
Observera att det jag har räknat på är att spackla in slangen i ett utrymme mellan
två "gipsplankor", inte att flytspackla in slangen i en kontinuerlig kaka, som man
tex. gör i badrum.
-Flytspackel leder värme bättre än gips och spacklar du hela ytan så får du bättre
värmefördelning än med gipsmetoden.
-Det blir dock dyrare och tyngre att flyspackla hela ytan, det är ju just det man vill
undvika med gipsmetoden...

Jag har inte jämnfört värmefördelningen mellan flytspackling och förelningsplåtar,
kanske ska göra det, det vore intressant...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.