Jag rev ut golvplanken ur ett hus från 1890 som skulle rivas i tron om att få använda det inne i vårt 30-tals hus. För jag älskar verkligen breda golvplankor! Nu har vi ändrat planerna då vi kommit fram till att vi ska ha vattenburen golvvärme och det riskerar bli dåligt resultat och för bökigt med dessa tjocka och dessutom ojämnt tjocka (3-6cm) plankbrädor på mellan 30-45cm.

Så nu tänkte vi att dessa kunde användas utomhus istället till vår planerade altan! Skulle blir huuur fint som helst, men hur länge...? Och hur ska det behandlas..? De finns ådringssprickor i de flesta och dessa kommer samla vatten vid regn.
Dessutom kommer bredden också göra att det samlas vatten mitt på planken som små pölar iom att vissa plank är något konvexa och inte passar att sätta upp och ned. I och för sig har vi tänkt att golvslipa dessa efter montering vilket bör jämna till planken så de inte är lika konvexa...

Tänkte först på Sioo impregnering men nu har jag även upptäckt Roslags mahogny från Gysinge byggnadsvård.

Kommer golvet funka att stå ute om det behandlas på lämpligt sätt eller är det något tok med att planken är så tjocka/breda/gamla?

Vill verkligen inte förstöra plankorna om det är det som väntar dem om de tas ut.

Är det någon som har några åsikter så vore jag lycklig om jag fick höra dessa! 😄

Mvh
 
Sälj det till någon interesserad och köp nytt till altanen. Det vore synd att förstöra plankrona ute. De är inte gjorda för det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad är det som gör dom olämpliga att ha ute egentligen? Tycker vanligt trallvirke är så trist så att bygga med dessa skulle vara mkt roligare 🤓
Jag gjorde ett utebord av några av dessa plank som kommer användas för tredje sommaren iår. Skivan slipades och oljades sedan in med rå kallpressad kvalitetslinolja första och andra året. Ska göra detsamma nu i vår. Bordet är mörkt och väldigt snyggt i min mening och visar inga tecken på att må dåligt av att stå ute. I för sig ställer jag in det på vintern, men i alla fall tycker jag man skulle kunna se några problem redan om det var så dåligt... Borde väl funka nästan lika bra som golv då?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det fungerar, ett tag, men det är ju bara en tidsfråga innan de kommer att murkna. Då det sannolikt är mkt kvalitativt virke så kan de förmodligen stå sig lika länge som vanligt tryckimpregnerat.
Sedan är min uppfattning att dessa brädor skulle behöva regelbundet skydd på undersidan minst lika mkt som på ovansidan.

Håller med om att vanligt tryckt virke är trist, men tycker att det är ännu tristare att "offra" dessa fina gamla gedigna golvplank genom att använda dem utomhus.
 
Hur gick det, gjorde du detta? Är sugen på att göra på samma sak men undrar hur länge det står sig? Gått ett gäng sen detta skrevs nu så om du fullbordade detta borde du veta svaret om det var en bra eller dålig idé nu?
 
sQfia sQfia skrev:
Hur gick det, gjorde du detta? Är sugen på att göra på samma sak men undrar hur länge det står sig? Gått ett gäng sen detta skrevs nu så om du fullbordade detta borde du veta svaret om det var en bra eller dålig idé nu?
Vi sågade upp nya furuplank och behandlade dessa på ovan -och undersida med bryggsmörja (linolja, tjära, terpentin). Blev klara hösten 2018 och har dragit på ett lager till med bryggsmörja varje år efter det. Blev riktigt nöjda med resultatet men det tog sin lilla tid att bli klara. Tog ett år från sågning av virke tills att allt låg klart på plats. Då stod såklart torkning av virket av mertiden...
Vi sålde allt gammalt virke istället och fick bra betalt för det så det blev bästa lösningen för oss, även fast jag tror det skulle hålla bra. Men som någon var inne på tidigare i tråden så är det synd att "offra" ett fint gammalt plankgolv. Bättre offra ett nytt plankgolv :)

Nystackade behandlade furuplank utomhus redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybehandlade furuplank ligger på en konstruktion utomhus redo för bryggarbete, omgivna av byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En person behandlar nya furuplank med bryggsmörja på en nylagd träbrygga eller terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två personer sitter på ett nybehandlat furuplankgolv på en terrass, med en grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
20muffins och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.