Hej

Vi har vädrets makter mot oss.... Håller på att anlägga underlaget för en gjuten platta (eller 3st hus, uterum, garage...)

Nu är det så att jag grävt av allt ner till schaktbotten som består av sand. På detta har vi lagt "naturgrus/sten" med grova stenar, upp till 100mm i dia, på de största stenarna. Detta har vi paddat ner med en 600kg padda 3-4ggr. Sedan är det lagt på ett grovt grus på för att jämna ut nivåskillander etc, ca 10-25cm. Detta har det regnat ymnigt på så när man skall padda det så är det bara 5åringen som tycker det är fantastiskt undrehållande… eftersom det bara blir ett kapitalt gjytjebad...

Då det tar dag ut och dag in att torka är min fråga: Går det att lägga markduk på nu, trotts att det inte är helt paddat utan bara nertryckt med minihjullastare med planeringsskopa. Tanken är att markduken skall se till att den grövre makadamen som jag lägger på inte skall sjunka iväg ner i grusen som är min schaktbotten. Om jag sedan paddar detta kommer det att ta med sig lagret under neråt i paddningen?

Bifogar bild på:
1. Schaktbotten med det grova på.
2. Schaktbotten med det grova på efter paddning
3. Grusytan som är problemet

ps. västkusten och norra skåne bjuder inte på många regnfria dagar...
 
  • En byggplats med grävda schaktbäddar och stora stenar med en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blöt byggarbetsplats med grus och stora stenar, ojämna ytor och en delvis synlig padda till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blöt grusyta med spår från däck och tunga maskiner, ojämn med vattenpölar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är totalamatör i den här frågan. Men jag tror att du måste padda materialet. Du har stora stenar under. Materialet du lagt på nu, kommer att krypa ned och fylla ut runt och delvis under stenarna. Jag tror att du får sättningar om du inte paddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.