A
Finns det något sätt att lägga in egna ledningar och rör på ledningskollen? Är det ens lönt?
 
Nej
 
C
Det där har jag också funderat på, inte minst i kontextet fibergrävning.
Spontant tolkar jag avtalet som att nätägaren äger ledningen, även om det är jag som bestämt sträckningen och stått för grävarbetet.
Borde det inte då ligga på nätägaren att mäta ut och hålla koll på ledningens placering?
Det är ju jämförbart med elservisledningen, och den håller ju nätägaren koll på.
 
A
Jo, jag tänkte också på det där med fiber. Grävde själv ner rör och så. Men även vatten och nätverk mellan stugor kommer att bli aktuellt, och det är ju inte något "bolag" inblandat då. Risken är ju att man själv glömmer på äldre dar :oops: eller säljer vidare. Samma sak om man anlitar en elektriker för att dra el till någon ny stuga? Här ute upphör vattenfalls ansvar vid huvudsäkringarna som sitter i en låda i tomtgränsen.
 

Bästa svaret

Jag har en ”huspärm” där jag har satt in de papper på gården som jag fick av föregående ägaren. Där har jag en utskriven tomtkarta som jag kan rita in kablar och vattenledningar på. Är det något speciellt med dragningen tar jag foto och sätter i pärmen. Kör jag med grävmaskin hemma loggar jag ledningarna i gps:en och lägger på ett USB.

Farbrorn vi köpte vårt förra hus av hade gjort på det viset i de 40 år han ägt huset och lämnade över sin ”huspärm” till oss. Guld värt för minnet är som bekant kort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ledningskollen är ingen funktion för att dokumentera utan endast en portal där man be om "hjälp" med anvisning var det finns ledningar i marken. Så respektive nätägare dokumenterar utifrån deras egna krav och de kartor man får med ledningar stämmer inte alltid beroende av när och hur de dokumenterades. Oftast står det att man inom xx m får markering ska handgräva. Idag gör vissa nätägare även GPS-inmätning på fastigheterna vilket ger bättre säkerhet.
Men som svar, Nej, det är fastighetsägaren som själv får dokumentera egna ledningar på fastigheten, vilket t.ex. vissa fiberägare också noterar som info gällande nedgrävd fiber på fastigheten. Ett tips är att köpa en rulle märkband med signaltråd att lägga över och att släppa upp signaltråden i en ände. Då kan man åtminstone ta hjälp med utsättning i framtiden. Elkabel kan sättas ut utan signaltråd med rätt instrument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.