Vi har en terrass (underlag betong) på ca. 20 kvm som vi tänkte lägga trall på. Problemet som vi har är att de två dörrar som vi har öppnas utåt från lägenheten och avstånd betongplatta till underdel dörr är endast 40 mm, varför vi är begränsade när det kommer till att välja dimensioner.
Min plan är att lägga en ram (CC 40) bestående av 16x95 (eller kanske 16x120 om detta finns) och sen skruva trall på detta, antingen 22x120 eller 22x145. Någon som har tips på bygghandel i Stockholm med bra utbud gällande dimensioner för trallvirke.
  • Fråga: Jag har hittat trallskruv på 28 mm, räcker detta för att hålla en 22 mm bräda på plats?
  • Fråga: Funkar denna plan eller blir det för klent eller på annat sätt dåligt pga. fel dimension?
Jag har dessutom tänkt att inte bygga trallen i sektioner (då jag inte tycker det blir snyggt) vilket innebär att man inte kommer att kunna ta upp trallet och städa under utan att antingen såga itu eller helt monterna ned trallet = trallet kommer ligga där tills vi flyttar eller tröttnar på det = många år.
  • Är det en dålig idé att bygga enhetligt trall utan sektioner (vi bor högst upp med himlen som tak).
Ett annat alternativ är ju att bygga en ram vid dörröppningarna så att det blir en fyrkant betong utanför varje dörr, men jag tror inte att detta blir en särskilt snygg lösning. Någon som gjort något liknande?
 
I vårat förra hus så var det liknande förhållande fast på balkongen. Det vi gjorde då var att där dörren går ut så var trallen lägre, sedan var övriga golvet 3-4cm högre. Det blev faktiskt bra till slut, tror dock inte jag har några bilder.
 
Jag har ett precis likadant problem, sökte efter om nån skrivit något och hittade detta. Blev nyfiken på om du fick ihop det. Blev det bra?
 
OlssonX OlssonX skrev:
Jag har ett precis likadant problem, sökte efter om nån skrivit något och hittade detta. Blev nyfiken på om du fick ihop det. Blev det bra?
Vi hade så, ett tag. Stor fallrisk och fult. Vi höjde dörren (den gick till ett förråd) och byggde på den delen, problemet löst.
 
Går inte att höja dörrarna, detta är terassdörrar, moderna, metall/alu, helglasat.
Vi valde till slut att hyvla ner både läkten och trallplank från väggar där det sitter dörr, 90 cm ut, så dörrarna går fria. Hyvlade snyggt och noga, den delen är dessutom under tak så det försämrade våtskyddet pga tunnare läkt är inte något problem.
 
...om plattan är helt plan och lägger 28x120 har du 12 mm kvar, har så mot min atlandörr och på den tiden fanns inga ribbor ell dyl så jag längdklyvde ribbor, cc 60 och la trall på, funkade. Ett trix bara är att hitta kort nog skruv...

Håller med dörr med nedsänkt golv ser lite so so ut
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.