Hej
Jag och min fru ska snart flytta till ett hus. Det finns ett garage i huset och ovanpå garaget är idag en terass där nuvarande ägarna har lagt plattor. Garaget är byggt av betong, så plattorna ligger på betong. Fogen till plattorna har under vintern frusit och vittrat sönder så plattorna ligger lösa. Vi tänker plocka bort dem och lägga trä istället, vi kommer lägga Cumarotrall.

Jag är osäker på hur fallet ser ut på betongplattan. Om det visar sig att det inte är något fall, ska vi då flytspackla ett fall? Och kommer flytspacklet att hålla under vinter osv?

Nästa steg och fråga är då vad jag bör tänka på när jag ska lägga dit trallen. Bör jag lägga någon asfaltspapp under reglarna eller ska reglarna skruvas dikt ann mot betongen?

Tack på förhand

Alexander
 
Någon som vet? :)
 
Düsseldorff
Du behöver inte trassla till det. Om det saknas fall och det är något du vill ha så får du anpassa reglarna.

Edit: Tolkar ditt inlägg som att du tänker skruva reglarna i betongen. Varför?

Edit: Ja, asfaltspapp under.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver inte trassla till det. Om det saknas fall och det är något du vill ha så får du anpassa bärlinorna.
Tack. Jag tänkte att man alltid ska ha fall så att vatten inte rinner in mot fasaden? Tänkte på betongplattan.
 
Düsseldorff
D Dawoo skrev:
Tack. Jag tänkte att man alltid ska ha fall så att vatten inte rinner in mot fasaden? Tänkte på betongplattan.
Ja fall är bra. Men snedkapa i så fall reglerna. Eller shimsa.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja fall är bra. Men snedkapa i så fall reglerna. Eller shimsa.
Absolut. Fall på trallen men om betongplattan inte har fall. Behöver man skapa det då eller är det onödigt arbete?
 
Düsseldorff
D Dawoo skrev:
Absolut. Fall på trallen men om betongplattan inte har fall. Behöver man skapa det då eller är det onödigt arbete?
Aha, nu fattar jag vad du menar! Nej, det behöver du inte lägga jobb på.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Aha, nu fattar jag vad du menar! Nej, det behöver du inte lägga jobb på.
Är det värt att lägga på asfaltspapp eller stryka ut kallasfalt på betongen. Tänkte om den behöver skyddas mot väder och vind?
 
Düsseldorff
D Dawoo skrev:
Är det värt att lägga på asfaltspapp eller stryka ut kallasfalt på betongen. Tänkte om den behöver skyddas mot väder och vind?
Det kan ju vara fint att passa på kanske. Men är garaget tätt? Har också ett betonggarage i sutteräng och där trängde fukten igenom betongen tills jag la gummiduk på. Men om du inte har problem behövs det kanske inte. Å andra sidan är det ju ett enkelt jobb att dra på lite asfalt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det kan ju vara fint att passa på kanske. Men är garaget tätt? Har också ett betonggarage i sutteräng och där trängde fukten igenom betongen tills jag la gummiduk på. Men om du inte har problem behövs det kanske inte. Å andra sidan är det ju ett enkelt jobb att dra på lite asfalt.
Ja från betongplattan (garaget tak) är det tätt. Däremot så kommer det lite fukt från golvet, gammalt hus och byggt på berggrund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.