Hej!

Jag ska nu ge mig på mitt första projekt hemma och lägga trall på våran balkong. Av vad jag sett och hört ska det inte vara en helt omöjlighet för hobbysnickarn.

Men eftersom jag inte gjort så mycket tidigare undrar jag ett par saker.

Våran balkong är B 4.58 x D 2.06M

Från betonggolvet upp till bläcket precis nedanför balkongdörren har vi 5cm på höjden att spela på.

Detta borde innebära att reglar plus trall inte får överskrida 5cm på höjden för att balkongdörren inte ska slå i? eller är jag helt ute och cyklar?

Har inte varit på en bygghandel och kikat vad som finns eller pratat med dom men hur skulle ni gjort här?

Vad ska man använda för virke till reglar och hur gör man på bästa sätt så det inte går för högt på höjden? känns som att det lätt sticker iväg över 5cm när trallen väl kommer på plats?

Finns det virke att använda som reglar för att skruva trallen i som inte är så högt?

Kommer givetvis köra impregnerat virke.

Alla tips och hjälp mottages varmt.

Tack på förhand och ha en kanonfin dag!

Mvh,
Simon.
 
Tight med bara 50mm bygghöjd.
Alternativen som jag ser det är att använda trallvirke 22x95 som reglar och ovanpå det tall 28x120 och skruva med trallskruv 4,2x42
Du kan givetvis göra tvärtom, 28x120 som reglar och 22x95 som trall. Eller 22x95 till båda delarna.

Reglarna i det här fallet har ju ingen bärighet utan det är bara för att ha nåt att skruva i.
Lägg reglarna cc600
 
K
Tänk på att inte använda för långa skruvar bara :)

Lägg gärna något mellan betongen och regeltrallbrädorna, tex någon plastdistans så att det kan torka ut mellan regnskurarna
 
maah skrev:
Tight med bara 50mm bygghöjd.
Alternativen som jag ser det är att använda trallvirke 22x95 som reglar och ovanpå det tall 28x120 och skruva med trallskruv 4,2x42
Du kan givetvis göra tvärtom, 28x120 som reglar och 22x95 som trall. Eller 22x95 till båda delarna.

Reglarna i det här fallet har ju ingen bärighet utan det är bara för att ha nåt att skruva i.
Lägg reglarna cc600
Det var det jag trodde det skulle bli men hoppades ändå på att det skulle gå vägen och det borde det ju göra tycker jag.

CC600 betyder att jag ska regla med 60cm mellanrum mellan varje regel va?

Sen har jag en till fundering, när jag lägger sista biten längs med balkongräcket så går det ner 5 stolpar som är 4cm runt om som sticker in mot balkongen, jag antar att jag får såga ur sista brädan så att stolparna går in i själva brädan då eller?


Tack för tipset så länge, ska bli spännande!
 
Redigerat:
Kallebo skrev:
Tänk på att inte använda för långa skruvar bara :)

Lägg gärna något mellan betongen och regeltrallbrädorna, tex någon plastdistans så att det kan torka ut mellan regnskurarna
Jag har ett tak som går ut rätt bra över balkongen, det är väldigt sällan vi får in regn på balkongen, men det kanske är bra att göra ändå?

Tack för tipsen =)
 
K
Risken är att det rinner in vatten under trallen.. ang. Cc måttet är det precis som du skriver avståndet mellan reglarna.

Vid stolparna kan du antingen såga ut runt eller låta trallen sluta mot stoplarna. Tänk på att träet rör sig så såga inte ut för tajt
 
  • Gilla
Fries
  • Laddar…
Beifeldtarn92 skrev:
Det var det jag trodde det skulle bli men hoppades ändå på att det skulle gå vägen och det borde det ju göra tycker jag.

CC600 betyder att jag ska regla med 60cm mellanrum mellan varje regel va?

Sen har jag en till fundering, när jag lägger sista biten längs med balkongräcket så går det ner 5 stolpar som är 4cm runt om som sticker in mot balkongen, jag antar att jag får såga ur sista brädan så att stolparna går in i själva brädan då eller?


Tack för tipset så länge, ska bli spännande!
cc 600 innebär att du har 600 mm från centrum till centrum på dina reglar. Mät ut linjer med 600 mm mellanrum och placera dina reglar mitt på dessa. Längst ut får du jacka ur för dina stolpar, ja. Detta görs enklast med en sticksåg eller något manuellt dito.
 
Kallebo skrev:
Risken är att det rinner in vatten under trallen.. ang. Cc måttet är det precis som du skriver avståndet mellan reglarna.

Vid stolparna kan du antingen såga ut runt eller låta trallen sluta mot stoplarna. Tänk på att träet rör sig så såga inte ut för tajt
Smidigt! då har jag ju två alternativ så får vi se hur det blir när vi kommer till räcket :D Tack så mycket för bra tips!
 
H
När jag la trall på mitt golv på Balkongen, då la jag så trallen kom uppe på bläcket till dörren för att få det helt in till dörren.
Hade då ett mellanrum mellan dörr och bläck så det gick kanon bra.
Sågade även ur för stolpar s¨å golvet gick helt ut till räcket för att de små inte skulle tappa ned saker till grannen.
 
Hallerudsbo skrev:
När jag la trall på mitt golv på Balkongen, då la jag så trallen kom uppe på bläcket till dörren för att få det helt in till dörren.
Hade då ett mellanrum mellan dörr och bläck så det gick kanon bra.
Sågade även ur för stolpar s¨å golvet gick helt ut till räcket för att de små inte skulle tappa ned saker till grannen.
Kul att höra att det gick bra och från någon som gjort samma sak :D får nog bli så här med! Tack :)
 
Är det inte enklast att bara köpa 30x30 cm färdig trall som klickas ihop och lägga direkt på balkonggolvet?
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
falkn skrev:
cc 600 innebär att du har 600 mm från centrum till centrum på dina reglar. Mät ut linjer med 600 mm mellanrum och placera dina reglar mitt på dessa. Längst ut får du jacka ur för dina stolpar, ja. Detta görs enklast med en sticksåg eller något manuellt dito.
Tack för tipsen! Kommer nog göra så här. Om jag behöver kapa några brädor på längden för att få ner dom på slutet hur gör man det enklast för att det ska bli rakt? äger en bosch GST 90 E sticksåg samt en vanlig fogsvans.
 
Korvgubbe
Jag hade lagt 22x95 till både "reglar" och trall eftersom bygghöjden är 50 mm. Använder du 28x120 så har du inte så mycket som en millimeter i marginal och det vore ju surt om dörren inte gick att öppna. Sen tror jag att det finns en risk för att trallen känns svajig med cc600, att lägga cc400 blir nog bättre och på så liten yta är det ingen kostnad att tala om.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.