Funderar på att lägga 45×145 som trall men undrar hur mycket det krymper.

Vanligtvis så lägger man dom utan springa så när de torkar så blir det en springa mellan trallen men hur mycket krymper egentligen 45×145 NTR A klassade.

Funderar på att lägga takpapp som distans.
 
Snyggast i min mening är att lägga dikt an. Skiten krymper alltid mer än man hade hoppats på. Om nu inte virket är torrt redan. Men jag gissar på att det är sjöblöt nytryckt furu?
 
Så grovt brukar man ”brygglägga” c:a 1,5-2cm mellanrum......
 
Måttband visar bredden på träplankor och mellanrummet mellan dem i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med 145x45 mm brädor och ca 8 mm mellanrum, inramat av mörka utemöbler och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut hos oss med 45x145. Jag la det med en morakniv som mellanrum våren 2017. Nu är virket 143 i bredd och mellanrummet ca 8mm. Då "trallen" är så tjock upplevs inte mellanrummet speciellt brett. Snarare så att man måste peta med något för att björkfrö mm ska rasa ned.
 
  • Gilla
Loxxx och 2 till
  • Laddar…
Virket är blött, så krymper gör det.

Verkar som om det krymper lite mindre än 28 eller 34 mm trall. Ja eller kanske lika i mm men det blir mindre i %.
Då kanske det inte bli så dumt med, typ 1 mm som vi lägger nu.


Tack för bilder och synpunkter.
 
A Anderscurl skrev:
[bild] [bild]
Såhär ser det ut hos oss med 45x145. Jag la det med en morakniv som mellanrum våren 2017. Nu är virket 143 i bredd och mellanrummet ca 8mm. Då "trallen" är så tjock upplevs inte mellanrummet speciellt brett. Snarare så att man måste peta med något för att björkfrö mm ska rasa ned.
Ser bra ut.
Vilken kvalite?
Har du valt ut virket själv?
Tryckat?
 
Tryckat NTR/A 45x145 från Byggmax. Stod själv och sorterade fram de jag ville ha till bygget. Under det svarta golvet ligger de med "skönhetsfel". En av fördelarna med Byggmax utöver att det ligger riktigt nära.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.