Vi ska bygga en altan på baksidan av huset. Fasaden är ca14m lång och från den är det 4-5m ut till berget. Hela ytan ska bli altan.
Normalt sett hade jag lagt trallen parallelt med fasaden men nu funderar vi på att lägga den vinkelrätt mot huset. Dels för att helt slippa skarvar och dels för att det blir lätt att bara såga av ändarna på bräderna för att få en jämn anslutning mot berget.

Kommer det se "fel" ut? Alltså att trallen ligger åt "fel" håll? Nån som har lagt på detta hållet eller har nån bild på hur det kan se ut?
 
Nja, sista brädorna mot berget blir väl ett smärre helvete om du lägger dom paralellt med huset istället för att dom "skjuter ut" från fasaden va?
 
Nej det kommer inte att se fel ut. Har själv lagt ett i samma riktning som du tänker göra. Utmärkt utan skarvar, och ser precis lika bra ut. Kanske t.o.m bättre.
 
Stig-Åke, du har ingen bild att lägga upp? Får panik snart, ska börja bygga till helgen och måste bestämma mig...
 
Ta´t lugnt och kör på som du tänkt...Det finns väl ingen naturlag som säger att allt altanvirke måste ligga parallellt med hus?! Tänk på stackarna som har uteplatsen i en vinkel på huset, då blir det ju fel på halva altanen! Så länge brädorna inte ligger parallellt med reglarna under skulle jag vara lugn...
 
För att göra dig ännu mera villrådig ;) vill jag berätta om goda vänner till oss som löste detta problem med att lägga golvet 45grader i vinkel mot huset. På diagonalen alltså. Urläckert och samtidigt lika praktiskt mot berget bakom.Dessutom kan även låta reglarna gå från huset mot berget så blir även de enkla att måtta.
 
Kör på skulle jag säga, jag lade också brädorna vinkelrätt mot huset och det blev hur bra som helst - inget spillvirke och inga skarvar och dessutom ser altanen bredare ut än om jag lagt brädorna längs med huset...
 
Jag la också vinkelrätt mot huset och fick på så sätt inga skarvar någonstanns. Beställde färdiga längder på 4.20 så att det inte blev något spill att tala om. Se bara till så att du lutar det ut från huset, annars har du hela altanen våt av regnvattnet, även under ett ev altantak.
 
Jag tycker inte det finns något fel eller rätt utan snarare bör man tänka på vad man vill uppnå. Vilket håll du lägger åt avgör tex själva "längdkänslan" precis som när man lägger golv inomhus. Dessutom är väl skälet att underlätta mot berget ett bra skäl? Lycka till!
 
  • Gilla
kingenrosengren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.