Hej!
Jag ska byta ut mitt gamla trägolv mot ett nytt. Problemet är att jag har en braskamin installerad (modell contura). Hur gör jag med den? Måste jag montera ner hela kamin med skorsten. Skorsten går rakt ner i kaminen. Eller kan det gå att palla upp underifrån på något vis?
Hoppas det är någon som kan komma med några tips kanske någon som har haft ett liknande problem.

Mvh
Alfons
 
Tja

jag gjorde så att ja la kakel där plåten ligger för att komma upp i höjd sedan anväde jag vanlig plattlist för att gå i hopp med parketen. (för att ta bort plåten tog jag bara en vinkelslip och skar runt benen)

/chali
 
Jag sitter i ungefär samma sits som alfons. Vill lägga trägolv ovanpå det plastgolv som ligger idag. På platsgolvet står även en gjutjärnskamin, med en svart plåt emellan.

Enligt förra ägaren så ska det gå att lyfta hela kaminen inklusive skorsten rakt upp, men det känns som en ganska komplicerad manöver. Nån som har en aning om hur man fixar det på enklaste/bästa sätt? Det finns två "fönster" i kaminen som man kan ta loss och sedan köra igenom en stålbalk eller liknande. Då skulle man rent teoretiskt kunna använda två domkrafter för att lyfta den, men som sagt .. det blir en aning komplicerat om man dessutom samtidigt ska lägga golv under.

En annan lösning är ju då, precis som chali säger, att lägga kakel eller klinkers i det ca 13mm djupa "hål" som uppstår om man lägger trägolv runtom metall-plåten, men hur gör man detta så att det blir snyggt mot kaminen? I skarven mellan trägolv & klinkers funkar ju en list bra, men hur gör man mot kaminen?
 
Hey! Finns det ingen täckplåt runt benen på Conturan? I så fall är det bara att klippa ut kaklet runt benen, och når plåten kommer runt syns det ju inte att den inte står på kaklet. Har du ingen plåt, kan du alltid måttbeställa en från plåtslagaren
 
Hur gör man om man har glasskiva under kaminen?
Det blir nog bara till att klätra upp på taket och lossa skruvarna som håller skorstenen, sedan "bara" montera ner del för del och bära ut kaminen...Men då måste man ju provtrycka skorstenen efter installationen....suck mycket jobb.
 
Om man vill fixa ett par hål i taket så måste det väl nästan kunna gå att skruva i ett par regäla krokar i taket. sedan två spännband och sedan kan man lyfta hela allte en liten bit så att du kommer åt att få in nya golvet under. Kansk något att fundera på iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.