Hej!

Jag har sökt genom forumet för att hitta tidigare svar på denna fråga, men inte blivit tillräckligt klok.

Jag ska lägga ett massivt trägolv (14/135mm) på spånskiva med golvvärme. Golvtillverkaren rekommenderar att man lägger golvbrädorna på tvärs mot golvvärmeslingorna. Vilket ju också låter smartast med tanke på att man lättare undviker att skruva i en golvvärmeslang.

Men nu är det ju dessvärre så att jag hellre vill lägga brädorna i samma riktning som golvvärmen på grund av rummets riktning och ljusinsläpp.

Jag ringde och pratade med tillverkaren som menade att det visst är möjligt att göra detta (om än inte den ordinarie rekommendationen), och att de isåfall brukar säga att man ska skruva brädorna där det går, och limma brädorna där man riskerar att skada en golvvärmeslang. Grålumpappen och plast ska då göras hål i för att kunna limma mot undergolvet. Om jag förstod det hela rätt.

Är det någon som testat detta?

Hur hanterar man att plasten skärs upp där man behöver komma åt att limma?

Och inte är det spånet man limmar mot, utan golvvärmeplåtarna? Dessa sitter ju inte fast, spelar det någon roll?

Och sist men inte minst - finns det risk för vågighet på golvet när man lägger på det här viset? Spånet, plåtarna och golvvärmen är helt nylagda, så det är så plant som det kan bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.