Hej,
Vi har dränerat och renoverar nedervåningen på vårat suterränghus.
Som ni ser så på bilden nedan så går trägolvet in en bit på toaletten.
Trägolv som går in i ett badrum med rött golv, ojämna nivåer vid övergången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolvet är en del av trappen och ligger på en uppbyggnad dvs inte direkt på marknivå.
Toaletten tror jag dock ligger direkt på betong plattan, är lite osäker.
Vad händer om vi lägger trägolv inne på toaletten också? Som jag förstår så kan det bli fukt. Är det bara golvet som blir fuktigt eller kan det sprida sig vidare?
Vi har golv över så jag tänker att vi lägger det nu och om några år så kan vi ta upp det och kolla om det är något fukt.
Eller har några andra förslag hur vi kan lösa golvet på billigast möjliga vis. Ser Inger roligt ut nu eftersom de är i olika nivåer. Det är väldigt varm och torrt på toaletten eftersom värme rör går igenom det rummet.
 
  • Trägolv som övergår till rött betonggolv vid toalett, visar olika nivåer och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort och gott så är klinker det bästa du kan ha i en källare. Det skapar inte mögel. Det luftar plattan så att fukt inte stängs in. Och det är tåligt.

om det bara är en toalett utan dusch eller bad, så kan en alternativ och billig lösning vara att kolla på klick-vinyl. Gå och känn på dom i butik, finns riktigt snygga med bra känsla.
 
Vad kan hända om jag fortsätter med trägolvet?

S SomePenguin skrev:
Kort och gott så är klinker det bästa du kan ha i en källare. Det skapar inte mögel. Det luftar plattan så att fukt inte stängs in. Och det är tåligt.

om det bara är en toalett utan dusch eller bad, så kan en alternativ och billig lösning vara att kolla på klick-vinyl. Gå och känn på dom i butik, finns riktigt snygga med bra känsla.
 
F Erica Wyse skrev:
Vad kan hända om jag fortsätter med trägolvet?
Det beror lite på om din grundplatta är isolerad under eller inte.

Om den är isolerad under så är det inga problem. kör på med trä.

Om den är oisolerad under så finns det risk att organiskt material kan börja mögla.

Det vore inte helt dumt om du mätte fukthalten i plattan med en fuktmätare. Mät innan tjälen kommer då.
 
Lägg en bit folieplast och något på det. Se om det bildar kondens. Kondens= ej isolerad.
 
  • Gilla
SomePenguin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.