Hej!

Har någon koll på hur man gör när man vill lägga trägolvet i "samma" riktning som det bärande 22" spårade spånskivegolvet?

I samtliga tillverkar av spårade golvsånskivor står det tydligt att parkett skall läggas tvärs över riktningen på golvspånet, och att golvspånet skall ligga på tvären över golvbjälkarna. I mitt fall gör detta att trägolvet blir estetiskt fellagt.

Någon som har någon smart idé eller är det in med golvgips eller dyl under golvspånet först?
 
Det är golvbjälkarna som är de bärande elementen. Golvspånskivans primära uppgift är att binda ihop angränsande bjälkar så att de samverkar bättre. Vill du lägga golvbrädor som ligger parallellt med golvbjälkarna, måste du ta upp spånskivan och lägga kortlingar mellan golvbjälkarna på tätt c/c avstånd (typ 600 mm).
 
Hej och tack för svar! :)

Kanske skall förtydliga, det som är mitt mål är alltså att kunna lägga ett tarkett 14mm trägolv på den ledden så det blir "längs med" golvspån skivorna, risken är alltså tex att långsidans skarv på parkettgolvet blir paralellt med en golvvärmeslang.

Golvspånet läggs på tvären över bjälklaget.
 
14 eller 26 mm spelar ingen roll, mitt svar är detsamma. Gör du som du tänkt utan kortlingar kommer golvet med tiden få mycket synliga vågor.
 
Hej!

Ja, som misstänkt alltså :/ Jag får svårt att få in kortlingar då lite ventrör mm tar upp allt utrymme, tilläggas är att golvet är reglat CC30 då spännvidden är 4400mm.

Hur skulle det fungera med att lägga golvgips UNDER spårade golvspånet?
Om det skulle lösa detta åå skulle jag dels kunna nyttja golvet enkelt under byggfasen utan att riskera skada spåren på golvspånet och så känns det fel att lägga slangarna djupare i konstruktionen för värmespridningen?
 
Golvgips tillför absolut ingenting, snarare tvärtom. Det är klart att c/c 300 på golvbjälkarna förändrar bilden något. Med tillräckligt breda golvbrädor kommer ju varje bräda att ha någon del över en regel. Om du skruvlimmar en tunn (12 mm) konstruktionsplywoodskiva ovanpå spånskivan tror jag du ökat på undergolvets styvhet så mycket att du kan lägga golvbrädorna som du tänkt. Dessutom kommer golvets sviktförhållanden att bli bättre.
 
Har du någon höjdskillnad mellan rum att ta hänsyn till eller spelar det ingen roll.
Tänkte ifall du skulle köra glespanel limmad och skruvad ordentligt mot golvåsarna samt golvvärmeplåtar med slang och sedan ha 22mm golvskiva sist som inte är spårad men rejält limmad och skruvad . Bara ett till förslag
 
T
B BiggeTheKing skrev:
Har du någon höjdskillnad mellan rum att ta hänsyn till eller spelar det ingen roll.
Tänkte ifall du skulle köra glespanel limmad och skruvad ordentligt mot golvåsarna samt golvvärmeplåtar med slang och sedan ha 22mm golvskiva sist som inte är spårad men rejält limmad och skruvad . Bara ett till förslag
Jag gissar att det här redan är löst eftersom frågan ställdes för fem (5) år sedan...
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.