Vi köpte vårt hus i somras och fick då "med" en stenlagd uteplats på 36 kvm. Uteplatsen är inkilad typ som en alkov med huset på baksidan och med ett uterum respektive ett förråd på varsin sida. Nu vill vi lägga ett trädäck på den ytan och jag inbillar mig att jag kan göra det ganska enkelt för mig genom att låta stenläggningen ligga kvar och lägga trädäcket uppepå. Jag har dock en liten oro för rörelser i marken och funderar på om jag vågar fästa en bärlina i husgrunden eller inte?

Utöver denna fundering kanske ni har andra råd att ge mig innan jag börjar skruva ihop vårt trädäck.

Tack på förhand för era tips och råd!
 
Jag gjorde detta förra våren. Samma förutsättningar. Den gamla stensättningen fick ligga kvar, den hade med åren satt sig lite grann men det tror jag inte gör något.
Fäste en bärlina på husgrunden så att terrassen inte flyter iväg från huset, resten får ligga "löst" så att det flyter ovanpå eventuella markrörelser.
Använde grovt grus och överblivna gångplattor för att få upp reglarna i rätt nivå (följde också experternas råd och la en bit takpapp mellan regel och sten för att skydda mot fuktskador). Sen var det bara att skruva trallen direkt på reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.