Hjälp mig så jag inte tänker helt galet nu...

Jag har en kund som har en elpanna på 400V utan nolla. Det är tre värmeslingor i tanken på 400V, 3 kW/st.
Idag är ändarna på slingorna byglade och andra änden har varsin fas i en 3-fasgrupp, alltså ingen nolla inblandad. Nu vill kunden kunna stega ner effekten i tre steg och påstår att det bara är att lägga till en nolla där slingorna är byglade. Han vill alltså köra sina tre slingor på 230V istället för 400V.
Min första reaktion var att det inte kommer funka men nu när jag tänker efter kanske det gör det? Det är framdraget 5G2,5 så jag kan säkra med 16A. Fasförskutningen borde se till att nollan inte blir för högt belastad.

Termostaten har jag inte koll på än men jag tänkte höra med er om det överhuvudtaget är möjligt rent elektriskt.
 
Låter som att patronerna är Y-kopplade.
Rimligen får slingorna 230V över sig om det inte är nån udda industriinstallation 400/690V.

ja, det funkar
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Låter som att patronerna är Y-kopplade.
Rimligen får slingorna 230V över sig om det inte är nån udda industriinstallation 400/690V.

ja, det funkar
Japp, slingorna är Y-kopplade. Jag antar att strömmen kommer öka och han fortfarande får ut samma effekt? Alltså värma på lika bra?
 
Teknisk kommer det att funka bra, men gissar att termostaten endast bryter två slingor å då kommer slinga 3 att alltid vara aktiv.
Gjorde en liknande lösning med 3 patroner i 3 olika acc tankar --- men fick utveckla med "kontaktorlösning" för att få allt att lira som tänkt
 
Tänk på att varje slinga är på 230 v...
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag antar att strömmen kommer öka och han fortfarande får ut samma effekt?
Strömmen kommer inte att öka, om termostaten bryter alla 3 faserna så kommer det att funka, om termostaten bara bryter 2 faser så kommer en slinga att alltid vara inkopplad.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Japp, slingorna är Y-kopplade. Jag antar att strömmen kommer öka och han fortfarande får ut samma effekt? Alltså värma på lika bra?
Strömmen ökar inte och effekten samma med alla steg till, bara möjligheten att stega i tredjedelar som skiljer. Som nämndes tidigare får man se till att termostaten(erna) kan bryta alla faser vid sista steget högsta temp.
 
Så länge alla 3 faser är inkopplade har du 230V över varje slinga och mittpunkten har då nollpotential redan. Det händer absolut ingenting om du ansluter nollan. 9kW

Bryter du däremot en fas så kommer du utan nolla att få 200V över vardera inkopplad slinga. Runt 4,5kW.
Med inkopplad nolla 230V. 6kW

Bryter du 2 faser får du utan nolla 0V. 0W
230V med nolla. 3kW.

Kolla som sagt om termostaten bryter som brukligt 2 faser.
Kanske vill kunden bryta en fas manuellt mha säkringen eller nått.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Behövs inga reläer/kontaktorer, se till att skaffa en 3-stegstermostat och en nolla till mittpunkten. Då kopplas en 1/3 del in för varje klick och maxtemp blir vad inställd temp blir.
 
Ja, det är ju såklart de bästa. I mitt fall var termostaten inbyggd på ett sådant sätt att det rent estetiskt å praktiskt blev lite som att gå öven ån efter vatten -- samtidigt som extra kontaktor å kopplingar också har en viss förmåga att bli så ...
 
Misstänker även att TS är ute efter en viss effektbegänsning -- vilket blir svårt att uppnå med endast en trestegstermostat
 
Jag har en kund som tror att det räcker med en eller två slingor inkopplade. I min skalle spelar det ingen roll eftersom allt är termostatstyrt. Frågan uppkom efter att han ville dra ner två säkringar till värmen men jag förklarade att det inte funkar så med en trefaslast.
 
Tja, funkar, man får halva effekten om man bryter 1 säkring, oberoende av om elpatronen är Y- eller D-kopplad, så visst funkar det för att sänka effekten.

Matematiska formler för effektberäkning av Y-kopplad och D-kopplad elpatron.

Är nollan ansluten i Y-fallet blir det dock 2/3.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tja, funkar, man får halva effekten om man bryter 1 säkring, oberoende av om elpatronen är Y- eller D-kopplad, så visst funkar det för att sänka effekten.

[bild]

Är nollan ansluten i Y-fallet blir det dock 2/3.
Jo, så långt är jag med.
Frågan är om man sparar el (pengar) genom att göra så. Huset måste ju ändå värmas upp, det tar väl bara längre tid? Vill man ha 21° inne spelar det väl ingen roll?
 
Nä, att det blir en besparing tror jag inte, snarare tvärtom då man kanske får sämre verkningsgrad.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.