Har ett helt ganska nytt schingeltak på en oisolerad bod som jag vill lägga plåt på, typ TP20.

Vill helst lägga plåten direkt på schinglet och skruva med farmarskruv i dalarna.

Måste jag ändå hålla på
med strö- och bärläkt för att undvika kondens?

Har sett olika uppgifter…
 
Åsa Lund
Först och främst ska du inte skruva i dalarna utan på åsarna?
Kolla plåttillverkarens hemsida
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Först och främst ska du inte skruva i dalarna utan på åsarna?
Kolla plåttillverkarens hemsida
Nej. Trapetsplåt skruvas vanligtvis med farmarskruv i dalarna. Om man spikar med klockspik spikar man på åsarna.

Jag hade lagt läkt ovanpå schingeltaket och skruvat i läkten. Dels för kondensen, men dels också för att inte behöva punktera undertaket mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ok, fel av mig då
 
Kanske dum fråga men varför lägga plåt på ett relativt nytt shingeltak och oisolerad bod, läcker det?
 
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga men varför lägga plåt på ett relativt nytt shingeltak och oisolerad bod, läcker det?
Ingen dum fråga alls... Taket är väl kanske 12 år gammalt men i bra skick.
Har en del träd runt så det blir påväxt av mossa samt att jag vill sätta hängrännor för att leda bort vattnet.
Då tänkte jag att man lägger rännkrokarna i topparna på plåten.

Att man kan lägga plåten direkt på schingel utan läkt kommer från nedanstående länk.
www.takexperter.se
 
för att svara på varför man inte spikar i åsarna så har jag fått lära mig att med klockspik så rör sig spikarna efter hand och sluter inte tätt på samma sätt som om man kör farmarskruv med gummipackning i dalarna.
 
Rickard.
För ditt ändamål tycker jag du gott och väl kan lägga plåten direkt på. Är det ojämt som dom ofta är så kan du undvika att skruva där det är luft mellan plåt och shingel och istället sätta skruvarna på högpunkterna.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Finns flera plåttak man skruvar direkt på pappen, pannplåt och bandtäckning t.ex. Så TP 20 lär funka utmärkt även om alla instruktioner säger att det skall vara läkt…

Men det är ju min åsikt…
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.