Vi har ett betongpannetak med råspont 17mm som har 38 graders lutning och funderar på om det inte är bäst att lägga ny underlagsduk / takpapp från nock ner till takfot och riva ca 1,5 m av strö/bärläkt eftersom istället för det traditionella sättet?

Detta eftersom takbytet ska utföras på vintern i Norrland så kommer pappen vara hal som is. Och jag gillar inte iden att man ska arbeta/står på nylagd takpapp när man jobbar nerifrån upp. Har någon erfarenhet av detta.

Tex visar Mataki pro monteringsanvisning att man börjar från takfot upp till nock. Men vintertid och 38 graders lutning vore det inte dumt att ha den gamla bärläkten att jobba ifrån och jobba sig successivt ner.

Jag undrar också vad ni har för erfarenheter att göra om tak under vintern? Jag tänker att det är svårt att få alla klisterdetaljer att fästa. Dela med er med erfarenheter.
Ser att det är mycket klisterdetsljer som ska användas runt genomföringar som takkupa, ventilation, taklucka osv.
 
Mats-S
B buhu skrev:
från nock ner till takfot
nej nej nej nej 👎

Takpapp lägger man nerifrån och upp, allt annat är att utmana ödet och vädrets makter. Vatten rinner nedåt, då ska skarvarna vara till viss del "självtätande" bara genom att dom överlapar varandra korrekt.
Visst, ni kanske hade tänkt er att pula under den nedre våden över den övre ... men kom ihåg att pappen är mycke mycket skörare i minusgrader än i plusgrader, brytskador pga veckningar händer superlätt då.

Det vi gjorde på byggena på förra seklet när jag var aktiv ;-) när det var halt och jävligt (snö/is/regn/brant) var att vi spikade "stödreglar" på pappen medans vi la den så att vi hade stöd att gå på när vi jobbade oss uppåt på taket, funkade bra. Sedan på med ströläkten (hellånga läkt som når till nock) som spikas så långt ni når, på med bärläkten, klättra uppåt och upprepa tills ni är framme på nocken.

Klisterdetaljer, fram med gasolbrännare eller värmepistol, jo det är massa extra pyssel på tak som man gör på vintern :)
 
Redigerat:
R
B buhu skrev:
Vi har ett betongpannetak med råspont 17mm som har 38 graders lutning och funderar på om det inte är bäst att lägga ny underlagsduk / takpapp från nock ner till takfot och riva ca 1,5 m av strö/bärläkt eftersom istället för det traditionella sättet?

Detta eftersom takbytet ska utföras på vintern i Norrland så kommer pappen vara hal som is. Och jag gillar inte iden att man ska arbeta/står på nylagd takpapp när man jobbar nerifrån upp. Har någon erfarenhet av detta.

Tex visar Mataki pro monteringsanvisning att man börjar från takfot upp till nock. Men vintertid och 38 graders lutning vore det inte dumt att ha den gamla bärläkten att jobba ifrån och jobba sig successivt ner.

Jag undrar också vad ni har för erfarenheter att göra om tak under vintern? Jag tänker att det är svårt att få alla klisterdetaljer att fästa. Dela med er med erfarenheter.
Ser att det är mycket klisterdetsljer som ska användas runt genomföringar som takkupa, ventilation, taklucka osv.
Ja vi brukar pappa uppifrån och nedåt på branta tak så det är inga fel eller bekymmer..
Däremot behöver du som Mats innan beskriver ha gasol att värma överlappen så att dom biter ordentligt i o med att du gör det på vintern..
Sedan är det bara o läkta som vanligt..
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Samma här, oftast uppifrån och ner när det är brant
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.