Hej!

Har nu förberett alltt för att hinna lägga takpapp i helgen.

Men det ser ut som om det ska bli ca -1 grad kallt.

Tänkte fråga om någon vet om det är det risk för att takpappen tar skada när det är kallt och man jobbar med den?

Stort tack på förhand!

Fredrik
 
Tillverkarna brukar ange hur man ska arbeta med pappen under en viss temperatut. Under 10 grader brukar kravet vara att pappen ska förvaras i ett uppvärmt utrymme i ett dygn innan man börjar arbeta med den. Någon skada har jag svårt att tro att kylan har på pappen, men är det en självklistrande variant behöver man hjälpa till med en varmluftspistol.
 
Nån skada tar inte pappen, men det är inget klibb i klistret. Så då får du som sagt hålla på med varmluftspistol och det är ett väldigt drygt jobb. Takläggningen tar många gånger längre tid än vid 20+.
 
Jag är snickare på heltid......pappen håller fint på vintern ...det handlar mera om hur man
håller i rullen när man sträcker och riktar ....allt blir mycket lättare om det är
riktigt rakt från början ..snörslå gärna första raden i ovankant !

Sedan spikar du pappspik ....hur tätt man spikar pappen är alltid en himla debatt
men det är inte nödvändigt med 10 cm mellan..jag brukar köra 50 cm .

Du ser inte pappspiken när du lägger nästa rad....håll på så tills
du kommer till nocken ...fort på med ströläkten och bärläkten ..jag antar att du ska ha tegel ??

Sedan tillsommaren när det är 40-50 grader varmt under teglet så fixar det sig själv
med klibbandet ....det funkar alltid ...

massa pappspik och varmluftpistoler är väldigt tidskrävande jobb om det är kallt ute ..

får nog vara en väldigt bra varmluftpistol om det ska funka i minusgrader ....

Skulle hellre rekomendera en gasolvärmare om du vill ha fart på värmen ..men ta det
försiktigt så du inte bränner ned hela huset :)

Jag har hålit på ganska mycket med detta ...på sommaren blir det otroligt hett
under teglet och fixar sig det ....låt inte taket stå ute hela vintern med bara papp
det är det sämsta du kan göra för råsponten kan slå sig och bli bucklig....

fort på med teglet så inte snö och regn kan förstöra något ...
ett tips är också att byta nockplankan ..dom brukar alltid vara dåliga om du håller på med renovering av taket ?

bästa tipset kommer sist ..spika aldrig pappen längst ned på taket ...
vet inte vad du ska ha längst ned ..men en fotplåt är bäst så vattnet rinner ned i rännan
även när det är storm

ha det bra !! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Arvidsjaur123
  • Laddar…
Jag la papp i går em/kväll i minus 2 grader.
Jag håller på med en tillbyggnad på 12 kvm takyta med endast papptak så det var täckpappen som skulle på.

Jag körde med pappspik i ziggzaggmönster med 6-8 cm mellanrum, och varmluftpickadollen i högsta hugg.
Funkar finfint att även värma pappen när man viker den över trekantslisten, så slipper manonödiga sprickor om man böjer för hårdhänt i pappen.
Enklast tyckte jag det var att spika våderna först å sen köra varmluftpickan. Visst tog det ett tag menbra blev det.

Annars så funkar Robertbmws tankar men då kör man ju bara med underlagspapp om man nu inte vill köra med hängslen också å lägga täckpapp.
 
fredand44 skrev:
Hej!
Har nu förberett alltt för att hinna lägga takpapp i helgen.
Men det ser ut som om det ska bli ca -1 grad kallt.
Tänkte fråga om någon vet om det är det risk för att takpappen tar skada när det är kallt och man jobbar med den?
Stort tack på förhand!
Fredrik
Pappen tar ingen skada i sig, men det kan vara idé att försöka hålla den lite varm innan du skall lägga den, så blir den bra mycket smidigare att jobba med..
Sedan kan man ju skaffa en billig gasolbrännare från något av de stora varuhusen och ta med sig flaskan till utegrillen med sig upp på taket så biter klistret lika fint som om det vore mitt i sommaren.!!
 
Hej!
En annna fråga?
Gör det något om den gamla pappen är blöt av regn när man lägger dit ned nya ovanpå?

Kan den fukten skada på något sätt?
 
Man tar väl bort allt gammalt innan man lägger på ngt nytt? Så man kan se om det finns några skador under. Vilket det kan finnas även om pappen känns torr.
 
50 cm mellan spiken?? nja man ska nog hålla sig till existerande rekommendationer, COSS beskriver på ett bra sätt.

Ett annat alternativ är icopal flexiligt (om det nu är underlagspapp som diskuteras), iofs måste man värma klisterkanten där med men resten av pappen påverkas inte av kylan.
 
  • Gilla
dan-lind
  • Laddar…
robertbmw skrev:
Jag är snickare på heltid......pappen håller fint på vintern ...det handlar mera om hur man
håller i rullen när man sträcker och riktar ....allt blir mycket lättare om det är
riktigt rakt från början ..snörslå gärna första raden i ovankant !

Sedan spikar du pappspik ....hur tätt man spikar pappen är alltid en himla debatt
men det är inte nödvändigt med 10 cm mellan..jag brukar köra 50 cm .

Du ser inte pappspiken när du lägger nästa rad....håll på så tills
du kommer till nocken ...fort på med ströläkten och bärläkten ..jag antar att du ska ha tegel ??

Sedan tillsommaren när det är 40-50 grader varmt under teglet så fixar det sig själv
med klibbandet ....det funkar alltid ...

massa pappspik och varmluftpistoler är väldigt tidskrävande jobb om det är kallt ute ..

får nog vara en väldigt bra varmluftpistol om det ska funka i minusgrader ....

Skulle hellre rekomendera en gasolvärmare om du vill ha fart på värmen ..men ta det
försiktigt så du inte bränner ned hela huset :)

Jag har hålit på ganska mycket med detta ...på sommaren blir det otroligt hett
under teglet och fixar sig det ....låt inte taket stå ute hela vintern med bara papp
det är det sämsta du kan göra för råsponten kan slå sig och bli bucklig....

fort på med teglet så inte snö och regn kan förstöra något ...
ett tips är också att byta nockplankan ..dom brukar alltid vara dåliga om du håller på med renovering av taket ?

bästa tipset kommer sist ..spika aldrig pappen längst ned på taket ...
vet inte vad du ska ha längst ned ..men en fotplåt är bäst så vattnet rinner ned i rännan
även när det är storm

ha det bra !! :)
Ovanstående gäller alltså om du direkt lägger på tegel/plåt absolut inte annars !!

Jag hade bara underlagspapp på min sommarstuga första vintern och upptäckte en del saker:
1. Spika tätt - 50 cm håller absolut inte om pappen är utsatt för väder och vind !
2. Spika längst ned ! Vinden tog tag i pappen för mig och rev bort en halv våd - sponten blev lite missfärgad, men som tur var inte förstörd eftersom det var frysgrader och den torkade sedan upp på våren (solen torkade taket när det fortfarande var minus ute) och hann inte bli fuktig igen eftersom jag lagade taket innan dess...
3. Genomspiknigar gav inga som helst läckor på såpass kort sikt om ett år - om man såg till att spika spiken rakt i rät vinkel igenom dvs. Jag hade ett par läckor (såpass att det rann inomhus) på hösten direkt efter att pappen hade blivit lagd (inann innertak +isolering hade kommit upp som tur var)- det visade sig vara två ställen där spikarna hade blivit snespikade och huvudet hade rivit upp en bit av pappen)
4. Lägga pappen vid -1 är inga som helst problem - se till att du värmer innan du böjer papp dock. Och OM du har tänkt att låta taket stå med bara papp så måste du även spika i nederkant eftersom den inte klistrar ihop sig vid -1 eller värma klistret med varmluftspistol eller gasol !

/K
 
  • Gilla
arst
  • Laddar…
Då flera har föreslagit gasolbrännare vill jag säga följande. Ta under inga omständigheter upp en gasolbrännare och börja elda om du inte har full koll på vad du gör. Även om du har full koll ska du alltid ta upp en kraftig yxa, minst en släckare och vattenslang. Alltid!
 
C
Vad ska man göra med yxan?
 
Du kan tvingas hugga upp råsponten om det vill sig illa och det börjar brinna/glöda/pyra under denna. Vid låglutande tak kan det även vara riskabelt vid kanterna där man kan få fyr på något bakom de översta panelbrädorna.

Är man certifierad för heta arbeten får man snällt släpa upp yxan även om det läggs takduk på betongtak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.