Hej!

Har nu förberett alltt för att hinna lägga takpapp i helgen.

Men det ser ut som om det ska bli ca -1 grad kallt.

Tänkte fråga om någon vet om det är det risk för att takpappen tar skada när det är kallt och man jobbar med den?

Stort tack på förhand!

Fredrik
 
Tillverkarna brukar ange hur man ska arbeta med pappen under en viss temperatut. Under 10 grader brukar kravet vara att pappen ska förvaras i ett uppvärmt utrymme i ett dygn innan man börjar arbeta med den. Någon skada har jag svårt att tro att kylan har på pappen, men är det en självklistrande variant behöver man hjälpa till med en varmluftspistol.
 
Nån skada tar inte pappen, men det är inget klibb i klistret. Så då får du som sagt hålla på med varmluftspistol och det är ett väldigt drygt jobb. Takläggningen tar många gånger längre tid än vid 20+.
 
Jag är snickare på heltid......pappen håller fint på vintern ...det handlar mera om hur man
håller i rullen när man sträcker och riktar ....allt blir mycket lättare om det är
riktigt rakt från början ..snörslå gärna första raden i ovankant !

Sedan spikar du pappspik ....hur tätt man spikar pappen är alltid en himla debatt
men det är inte nödvändigt med 10 cm mellan..jag brukar köra 50 cm .

Du ser inte pappspiken när du lägger nästa rad....håll på så tills
du kommer till nocken ...fort på med ströläkten och bärläkten ..jag antar att du ska ha tegel ??

Sedan tillsommaren när det är 40-50 grader varmt under teglet så fixar det sig själv
med klibbandet ....det funkar alltid ...

massa pappspik och varmluftpistoler är väldigt tidskrävande jobb om det är kallt ute ..

får nog vara en väldigt bra varmluftpistol om det ska funka i minusgrader ....

Skulle hellre rekomendera en gasolvärmare om du vill ha fart på värmen ..men ta det
försiktigt så du inte bränner ned hela huset :)

Jag har hålit på ganska mycket med detta ...på sommaren blir det otroligt hett
under teglet och fixar sig det ....låt inte taket stå ute hela vintern med bara papp