Halloj på er alla!

Tänkte höra hur man går tillv'äga med takpapp under tegelpannorna när man ska lägga nya pannor, måste man riva den gamla takpappen eller lägger man ny direkt på den gamla ?! Är det någon special papp så fall eller är det bara vanlig som man köper hos bygghandlaren ? Takpappen ser väldigt bra ut och är från -74!

MVH Patrik
 
Mrp666 skrev:
Halloj på er alla!

Tänkte höra hur man går tillv'äga med takpapp under tegelpannorna när man ska lägga nya pannor, måste man riva den gamla takpappen eller lägger man ny direkt på den gamla ?! Är det någon special papp så fall eller är det bara vanlig som man köper hos bygghandlaren ? Takpappen ser väldigt bra ut och är från -74!

MVH Patrik

Det finns ett antal trådar om detta kika där, och återkom om du inte hittar det du söker.

Ps: Bort med takpappen, den fyller snart fyrtio år.:x
 
C
Det är lämpligt att ta bort takpappen så att man ser skicket på sponten.
 
Ser pappen bra ut och man underifrån kan se sponten underifrån för inspektion kan man lämna den gamla tycker jag och gjorde så. Risken är att det är svårare att se att man fått bort all uppstickande spik.
 
snuttjulle skrev:
Ser pappen bra ut och man underifrån kan se sponten underifrån för inspektion kan man lämna den gamla tycker jag och gjorde så. Risken är att det är svårare att se att man fått bort all uppstickande spik.

Ja precis vad jag tänkte på med med spik o skit :D Använder man vanlig takpapp man köper inget special för att lägga över ?
 
Spar den gammla pappen eftersom det ger ett extra tätskikt. Skär upp små inspektionsluckor i form av ett u och kolla hur spånten ser ut. Man ser oftast vart den gammla läkten satt och ser lätt gammla spikar medans man borstar av taket. Minimum krav på pappen är YAP 2200 eller motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.