Har just monterat en vindslucka upp till vinden på vårt 1,5-planshus (kb-villa a'la sent 70-tal).

Nästa del att lösa för att komma närmare målet med mer förvaringsutrymme är att ordna dels något sorts golv i "mittengången" och dels något att stuva undan grejor på ut mot kanterna. Inga tunga grejer, mest en massa säsongsbetonat som inte behöver ta upp plats i garaget, det överfulla förrådet eller verkstan...

Några bra tips på en vettig, billig, lösning?

Det är 1,2 m mellan takstolarnas "golvbjälkar". Hur brukar man göra?
 
Spika bräder i mitten ända ut mot strävorna på takstolarna. Fast innan du gör det, fundera på om du ska göra nåt åt isoleringen på vinden (tilläggsisolera, tex, jäkligt mycket lättare om det inte ligger bräder i vägen ;) ).

Det duger med billigt virke, skarva varannan bräda, så att inte alla bräder skarvar på samma takstol. Såga alltså varannan bräda 120 cm minus halva takstolens bredd, och varannan dubbelt så lång. Välj lagom tjockt virke så att det inte sviktar. Fråga på tex Beijer om du är osäker. Jag köpte bräder på Byggmax och lånade en spikpistol av en kompis: pang, pang, pang, klart! Går så klart att spika för hand också, en fördel är att man hinner med fler pilsner under jobbets gång :)

EDIT: Du ska så klart såga brädan 120 cm minus hela takstolens bredd, eftersom du ju spikar den i bägge ändar. Bräderna läggs kant i kant över takstolarna och möts mitt på, så att säga.
 
Redigerat:
Ändspontad råspont använde jag till vinden ovanför carporten för att få ett användbart golv. Detta spikades direkt i takstolarna.
Där golvet gick mot strävan på takstolen så spikade jag fast spillbitar av 2"x3" så det inte skulle bli svikt.
Funkar iofs inte att göra så om isoleringen är tjockare än höjden på takstolarna....då måste det spikas fast något i takstolarna för att kunna fästa i.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.