Hej

Jag ska lägga granitklinkers i hall och kök 30x60 cm. Jag har lagt klinkers förrut men inte så stora (30x30cm) med gott resultat. Min fråga nu är; Jag har lagt ut lite provklinkers på golvet och på vissa platser har dom en liten tendens att svikta lite. Golvet är inte ojämnt med blotta ögat samt mätning utan det är ytterst små vågor i golvet. Kan jag lägga klinkersen och fixera dom med fixen så det blir stumt eller måste jag ge mig på hästjobbet att flytspackla allt ,då jag har svårt att tro att jag kommer lyckas få det jämnare än vad det redan är?
alt. handspackla med Gipsfix ev ojämnheter? Vilket jag helst skulle se som alternativ.

Kan inte bygga mycket på höjden så 22mm golvskivor är uteslutet.

Jag bor i bostadsrätt med betonggolv.
 
Sätt plattorna direkt. Stora plattor är inte lika känsliga för ojämnheter som små plattor är. Använd en grovtandad spackel så att du får på mkt fix, då kan du justera plattorna i fixet. Tänk på att det är rätt svårt att få bort en så pass stor platta om du en gång tryckt ner den i fixet. Så se till att få på rätt mängd fix med en gång. Lycka till. /Christer
 
Jag skulle nog vilja påstå motsatsen. Stora plattor är känsligare för ojämnheter i och med att man riskerar att hörnen tandar lite, sticker upp olika högt. Små plattor följer mjukt ojämnheterna.

Men fixet tar upp en hel del ojämnheter, använd 12 mm kam. Jag kan inte bedöma så här om det räcker med detta eller om det hade behövts en spackling först. Vill du vara på säkra sidan kan du spackla över golvet lite snabt med fix som får torka innan själva läggningen.
 
Ja, jag håller med om vad du skriver - "att små plattor följer underlaget". Men det vill man inte! man vill ha ett slätt golv! stora plattor jämnar ut groparna istället för att "landa" i dem. Men det beror också helt på "våglängden". Om våglängden är kortare än plattan kommer plattan i sig jämna ut groparna och det är det jag är ute efter.
 
Jo, visst. Det beror ju helt på ojämnheternas beskaffenhet vilka plattor som är känsligast.
 
När jag återgärdade ett småbuckligt golv gjorde jag först två ryggar på var sin sida rummet med Casco Kombirapid. Man lägger en sträng med spacklet, pressar ner med en lång rätskiva, skrapar bort utanför ryggen och låter detta bränna.
Nu har man två fina och raka banor och sedan gå vidare med samma spackel över hela ytan. En person drar rätskivan fram och tillbaka över ryggarna/banorna samtidgt som en annan slattar ut spackel framför rätskivan. Arbeta dig fram över hela golvet och skit i små skrovligheter. Glöm ej att rätskivan måste ligga av mot ryggarna hela tiden. Pressa därför lätt hela tiden.
Det återstående utrymmet mellan ryggar och vägg spacklar man för hand under arbetets gång. Kan fixas i efterhand om man glömmer det..

Förhandskrav:
- Lång rätskiva, c:a 5-10cm smalare än rummet. Kapa av för rätt längd. 4 meters rätskivor kostar 200-300:-
- Banorna måste naturligtvis gjutas till högsta punkten
- Prima enligt instruktion från tillverkaren av spacklet
- Ha tålamod, det tar lite tid. Proffsen skakar på huvudet. :D
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.