Har nybyggt hus och är inne på att förbereda för att lägga plattor kring huset för att leda undan vattnet .
Nivån för gräsmattan är inte slutgiltigt judsterad då vi inte lagt på det sista lagret med matjord.

Känns som att det är lättare att lägga plattorna innan vi slutjusterar och rullar gräs.
Men... Kan jag bygga upp med stenmjöl och "Padda" det på plats som grund för plattorna utan "direkt stöd utanför" eller kommer jag att få ptoblem?

Det ligger ca 25-30 cm med grus emot grunden som jag kan nyttja men jag tror att plattorna kommer att gå utanför dessa.

Kanske flummig fråga men hoppas ni förstår....
 
Hur bred är strängen med dräneringsgrus och hur brett med plattor är planen?
 
Den skall vara ca 40 cm men kan nog vara närmre 20-25 på sina ställen
Tanken är att lägga 40 cm med plattor men frågan är om man skall lägga en sträng med singel absolut närmast huset (de lärde verkar tvista om det) men mellan 40-60 cm skall det sticka ut från huset
 
Du behöver ha någon form av bärande och icke tjälskjutande under plattorna. Om de skall ligga ändå in mot grunden bör de luta lite utåt så inte ev vatten rinner in mot den.
 
Och med det sagt så är inte Stenmjöl icke tjälskjutande??
Med det sagt så måste det finnas "singel/makadam" under hela ytan som plattorna skall täcka?
 
Tumregeln för plattsättning brukar vara 5cm kross, 5cm mjöl/sand. Viktigast är att man har ett bra dränerande skikt. Mjöl/sand är mest för att det skall vara enklare att lägga och få plattorna jämt. Hellre för mycket kross än mjöl/sand har jag fått lära mig.
 
Okej med det sagt så måpste vi komplettera med krross under
Lysande då vet jag. Tackar..
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.