Hej!

Jag ska lägga plattor i en halvcirkel mellan mitt växthus och en bod.
Vit trädgårdsbod och växthus med bänkar framför i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att marken "dyker" mellan dessa två ytor och om jag skulle lägga plattorna vågrätt i höjd med boden och växthuset så skulle den yttre raden av plattor hamna 15-20 cm ovanför gräsmattan vilket skulle innebära ca 40 cm grus under det yttersta plattorna. Detta går ju inte för plattorna kommer att rasa. Jag vill be er om hjälp för att komma fram till bästa sättet att lösa det.
En vit friggebod och ett växthus i en trädgård med en markerad höjdskillnad på cirka 20 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenarna jag tänker använda är ca 13x20 cm, alltså relativt små. Jag kommer lägga grus och använda padda (i flera omgångar om gruset blir tjockt.

Jag har två tankar än så länge.
Alternativ 1: Jag gör ett trappavsats. Ställer några stenar på höjden. Kanske att jag behöver strörre plattor till detta och inte kan använda de små, vad tror ni?
Ritad skiss av trappsteg i perspektiv med anteckningar om materialval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2: Jag gör ingen trappa utan det får bli en lutande rabatt (till blommor kanske). Här vet jag inte vad jag ska gör för att innesluta plattorna. Kan jag bara lägga jord mot gruset under plattorna? Troligen inte? Några förslag.
Illustration av halvrund altan med text som anger ljusare rass och brunt trä samt grön mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda alternativen är inte perfekta för det kommer bli svårt att gå med skottkärra. Hade varit bra om det gick.

Jag tar tacksamt emot förslag på detta.

Mvh
Nicklas
 
Det går att padda kross och avsluta med en sluttning ner mot befintligt gräs. Eller snarare ner mot ett urgrävt område för att få ett lager kross hela vägen ner till samma djup som resterande kross. Lägg in en trappa eller två för att slippa gå I sluttning men också för att styra gångtrafiken. Ev en ramp för skottkärran. Sluttningen täcker du sen med ett lager jord och sår gräs.

Annars avsluut med stödmur och ha trappa/trappor men också en ramp på den sidan där du tänker köra mest skottkärra. Övriga delar av murens utsida blir rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.